Forsiden til «Statskapitalisme i Norge.» |
Torbjørn
Kalberg
UNIVERSITETET
I OSLO
INSTITUTTET FOR SOSIOLOGI
Oslo, 1981
Statskapitalisme
i Norge
OVERGANGSSAMFUNNET ETTER 1945
Etter krigen i 1945 kom Norge raskt til à bli et eksempel for andre vest-europeiske land når det gjaldt arbeidsfred og produksjonstenkning. Også land i Øst- Europa - særlig Jugoslavia - så på Norge som et foregangsland når det gjaldt organisering av arbeidslivet.
Hovedpunktene når det gjaldt denne organiseringa ble slått fast i tida 1940-45 i London og Stockholm. Her var det etablert sekretariater for LO's virksomhet. Ved jevne mellomrom sendte LO ut opprop og skrifter om retningslinjer for faglig virksomhet i landet etter frigjøringa.
Omtrent samtidig som det engelske Arbeiderpartiet la fram "Beveridge-planen" om gjenoppbygging i England kom boka "Framtidens Norge" ut.
"Framtidens Norge" hevder at England først etter Dunkirk gikk inn i en krigsøkonomi.. Først nå ble den frie profittproduksjonen avløst av en statsdirigert økonomi som nok ga adgang til profitt, men begrensa og under sterk kontroll.
På liknende måte som England hadde USA med en tilløpet statsdirigert økonomi skapt en produksjon verden aldri hadde sett tidligere.
Det var ikke lenger mulig â forsvare den frie konkurransen og den planløse produksjonen. Tvertimot var den første betingelsen for â lykkes med á sikre full beskjeftigelse at det økonomiske liv ble leda etter en nasjonal plan som var direkte kontrollert, stimulert og dirigert fra samfunnsmessige organer.
Det forfatterne av boka (bl.a. Håkon Lie) så som ei demokratisk løsning for Norge var et system som. hadde flere hovedtrekk felles med sosialistiske system, men som likevel ikke var noe sosialistisk samfunn. "Det representerer en overgangsløsning som imøtekommer de minste krav som det er nødvendig â oppfylle hvis krav om full beskjeftigelse skal bli virkeliggjort. Det forutsetter at både arbeid og kapital, for en slik overgangstid, erklærer seg villig til â underkaste seg samfunnsmessig kontroll".
Dette kontrollapparatet ville sikre fellestrekkene med et sosialistisk samfunn og skulle "helt og fullt bli underlagt folket selv gjennom dets demokratisk valgte organer". ("Framtidens Norge", s.26-27).
Inspirasjonen til dette nye systemet kom altså fra USA og England. Her fantes det allerede produksjonskomitéer i tusentall der både arbeidere og bedriftsledere var representert. LO-ledelsen nevner også en rapport fra det britiske konservative partiet der felles produksjonskomitéer blir tillagt avgjørende betydning for Stor-Britannias økonomiske framtid. Arbeiderne måtte få større interesse for industriens problemer Den innflytelsesrike avisa ”The Times” hadde argumentert for samarbeid mellom regjering og industri etter dette opplegget, og hadde påpekt at motsetningen mellom privat og offentlig initiativ var kunstige. (FR. Norge, s 35).
Det var med slike forbilder og forbundsfeller at de norske sosialdemokratene la fram planene sine. LO-organet "Fri fagbevegelse" foreslo 27. nov. 1943 at all økonomisk virksomhet burde organiseres i landsomfattende sammenslutninger. For hver sammenslutning skulle det opprettes et råd som trakk opp rammene og retningslinjene for hele virksomheten innafor hver enkelt næring. Dette rådet skulle ha avgjørelsesmyndighet i alle tvistesaker.
Hele boka "Framtidens Norge" hviler på overbevisninga om at gjenreising etter krigen bare kunne skje om arbeidsfreden var sikra.
Denne overbevisninga må igjen springe ut fra oppfatninga om at streiker og aksjoner ikke lenger var nødvendige. Klassekamp ble erstatta ned snakk om solidaritet og fellesskap mellom alle.
På Arbeiderpartiets landsmøte i 1945 ble det vedtatt et program for denne overgangstida: “Stortinget må snarest treffe endelig avgjørelse om administrasjonen og organiseringen av næringslivet i sin alminnelighet, og om samarbeidet mellom staten, det private næringsliv og yrkes- og næringsorganisasjonene. Inntil dette kan skje må staten ha effektiv kontroll ved gjenreisningen, utbyggingen og nasjonaliseringen av næringslivet". (DNA, 1945, s.22). Videre ble det foreslått oppretting av bransjeutvalg med representanter for stat, bedriftsledelse, arbeidere og funksjonærer. Det skulle også opprettes et samordningsråd med representanter for bedriftslivet, funksjonærer, arbeidere og fiskere.
Rådet skulle - ifølge DNA-programmet - følge den økonomiske utviklinga i landet og medvirke til å regulere og samordne hele landets økonomiske liv.
Arbeiderpartiet hevda at reallønna kunne heves på annen måte enn ved å øke lønningene. Skattereguleringstiltak eller nedsetting av priser på viktige forbruksartikler og forskjellige sosialpolitiske tiltak skulle komme i stedet for lønnstillegg. Videre ble den såkalte solidariske lønnspolitikken lansert: lønnsøkning skulle bare gis til lavtlønte; idéen om pakkeløsninger, der staten bruker skattepenger for å skåne utgiftene for monopolene, er derfor mye eldre enn Kleppe og Ulf Sand.
Samarbeid or fellesskap
Etter frigjøringa ble det ført høyst reelle forhandlinger om partisammenslåing mellom DNA og NKP. Når forhandlingene til slutt sprakk, skyldtes det store uoverensstemmelser i synet på utforminga av politikken for å bygge opp landet etter krigen, men at begge partier stilte krav om posisjoner og makt som var uakseptable for den andre parten. Et springende punkt var hele tida spørsmålet om sammensetninga av ledende organer i det nye partiet. Uenigheten var stor når det gjaldt sammensetninga av ledelsen. For avisredaksjonene, hvilke navn avisene skulle ha, hva partiet sjøl skulle hete og hvilke personer som skulle bestemme den politiske utviklinga.
I et forhandlingsmøte den 27. juni 1945 ble forhandlerne enige om et forslag om å offentliggjøre et forslag til grunnlag for politisk samling av DNA og NKP. Her heter det at De Forente Arbeiderpartier (som skulle være det nye navnet på de to partiene) hadde til endelig mål å føre det norske folk fram til et sosialistisk samfunn. Videre står det at De Forente Arbeiderpartier stilte seg på demokratisk grunn. Bare på grunnlag av et utvikla folkestyre var det mulig å nå fram til en fredelig overgang til sosialisme i Norge. De Forente Arbeiderpartier ville derfor bygge statsstyret på folkesuvereniteten slik den er utbygd i grunnloven. "Under krigen løftet vi i felles flokk. Særinteressene måtte da vike for samfunnets fellesinteresser." (DNA 1645, s. 74-75). Slik måtte også landet reises igjen. Klassesamarbeid var løsninga — både for DNA og NKP.
På tross av at det teoretiske skillet mellom kommunistene og sosialdemokratiet nå var bortfalt — slik i hvert fall DNA-lederne så det — ble det ikke noe samling. I tillegg til rivalisering mellom de to partiene kan den åpne fraksjonsstriden forklare forhandlingsbruddet.
Peder Furubotn f. eks. ville gå enda lenger enn de fleste av NKP’s daværende ledere i fullstendig tilintetgjøring av partiet: "For å løse den store nasjonale oppgave: å utvikle landets produktivkrefter med det formål å tilfredsstille folkets materielle og kulturelle behov". (DNA 1845, s. 12-103). Den opprivende og nedbrytende broderstrid innen arbeiderbevegelsen måtte bringes til opphør for enhver pris, mente Furubotn. Det var selvfølgelig ikke NKP som hindra at partiet oppløste seg sjøl. Sannsynligvis var DNA ikke villig til å inngå giftermål når medgifta ikke var større. Sosialdemokratene oppfatta seg som overlegne i forhold til NKP, og med rette. NKP kom med underdanige løfter om samarbeid og enhet ga nesten hva som helst for litt velvilje — som de altså likevel ble snytt for.
Farvel til proletariatet
Flere sosiologiske teorier går ut på at kapitalismen i etterkrigsåra har et stadium der "avproletariseringa" har begynt. Arbeiderklassen blir — i følge slike teorier…
Hele heftet kan leses på Nasjonalbiblioteket
«Blåboka» Framtidens Norge kan leses i sin helhet på Nasjonalbiblioteket
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Skriv gjerne en kommentar!