Vokterne av høy moral

Torbjørn Kalberg

Iranske Ziba Mir-Hosseini gir inn­blikk i ei vir­ke­lig­hets­opp­fat­ning som man i Norge van­lig­vis bare får høre med skjulte mikro­foner i kryss­klipte tv-pro­grammer. Den iranske sos­ial­antro­pologen Ziba Mir-Hosseini ga i 2000 ut boka «Islam and Gender, The Relig­ious debate in Con­tempo­rary Iran». Boka gjen­gir sam­taler med imam­er og aya­tol­laher, red­ak­tører og skrift­lærde. Sam­tal­ene dreide seg om kvin­ners plass i sam­funnet etter revolu­sjonen i 1979. De er også kom­men­tarer til et is­lamsk manns­ideal.

Etter par­la­ments­valget nylig er Iran fort­satt under­lagt et preste­styre som regu­lerer at­ferd etter religi­øse kri­ter­ier. Hva kjenne­tegner ide­ene til disse vokt­erne av høy moral? Ulik­heter i rettig­heter og plik­ter mel­lom kjønn­ene gjen­speiler gud­dom­me­lig rett­ferd­ig­het, hev­der sam­tale­part­nerne til Mir-Hosseini.

Guds skaper­verk kan ikke end­res, på­står de. For dem er det hevet over tvil at alle menn øn­sker sex med alle kvin­ner. Menn som ikke øn­sker å ned­legge en­hver kvinne seksu­elt er ikke ordent­lige menn ifølge iransk preste­syn. De har for svake drifter. Over­for menn må kvinner regne med det verste. Det er som med for­kjøl­else. Vi kan ikke gjøre noe med smitten.

Om vi ikke tar våre for­holds­regler, blir vi sjuke. Løs­ninga på et slikt på­stått be­gjær er ikke å be menn å be­sinne seg, men å hindre kvin­ner i å bli sett. Med sjal går kvin­ner fri­ere om­kring. De som går uten til­dekk­ing, setter kjønn­ene opp mot hver­andre. En kvinne blir til et verdi­løst dyr om hun blir sett av en frem­med mann. Til­dekk­ing av kvinne­kroppen be­varer sam­funn­ets ren­het og be­skyt­ter kvin­ner mot mann­lig aggre­sjon.

Ulikheter mellom mann og kvinne viser til nat­ur­ens ufor­ander­lige orden, det er vik­tig å regu­lere disse ulik­het­ene på rik­tig måte. I vest­lige land ut­settes kvin­ner for gru­som­heter for å til­freds­stille kapi­talens behov for for­tjen­este, hev­der en av pres­tene Mir-Hosseini sam­taler med. Til tross for spinkel og vever natur tvinges de til hardt ar­beid uten­for hjemmet og de­grad­eres som menn­esker.

De gjøres til pynte­dokker som skal til­freds­stille menns be­gjær. Slik brytes natur­lige for­skjeller. Både menn og kvin­ner er ut­styrt med de samme gud­domme­lige gav­ene. Tungt ar­beid er gitt til menn, lette og fint­føl­ende opp­gaver er for­be­holdt kvinner. Det er utenke­lig og for­budt å be­føle andre enn ekte­fellen. Det er også usunt å ta på seg sjøl. Kvinner og menn må holde av­stand i blikk og be­rør­ing. Derfor trengs det kvin­ner over­alt i det iranske sam­funnet, sier prest­ene til sosial­an­tro­po­logen.

Sjukehus, skoler, alle sosi­ale tjen­ester må kunne til­bys hver enkelt borger uten å bli ut­satt for kon­takt med det mot­satte kjønn. Er det slik at sam­funnet der­med vil bli delt i to, en kvinne­lig og en mann­lig sfære, spør Mir-Hosseini, som mener lik­heten med et apartheid­system blir stor.

Prestene svarer at segre­gasjon bas­ert på kjønn ikke er diskri­mi­nering, men nett­opp at­skill­else. Det er ikke riktig om en lege gjør ar­beidet til en ufag­lært ar­beider. For­skjell er ikke dis­krimi­ner­ing. En lærer kan ikke bytte rolle med en elev. Hvis vi tvinger kvin­ner til å bli leger, og så tvinger menn til å bli pasi­enter hos dem, skaper vi vansker for dem begge. Å pynte seg er livs­nød­vendig for kvinner, be­læres Mir-Hosseini av en mann­lig sam­tale­part­ner.

Av instinkt vil en­hver kvinne gi etter for en­hver mann. Om hun ikke dekker seg til, vil hun bli et lett bytte. Sam­tid­ig er det en del av kvin­nens natur, bare å for­holde seg in­timt til en mann, sin ekte­mann. Kvin­ner elsker vakre ting og vil lide om de tving­es til å ar­beide uten estet­iske om­giv­elser. Mannen må ikke ta med hjem bøker, blader eller filmer som er skade­lige. En mann som ikke gir sin kone alt hun øn­sker av prakt, mis­ter autori­tet som mann. Kvinner skal ad­lyde mannen fordi dette be­skyt­ter familien.

Kvinners arve­del er halv­parten av menn­enes. Hvor­for er det slik, spør Mir-Hosseini. Islam gir kvin­ner øko­nom­isk uav­hengig­het, svarer prest­ene. Gud gjorde mannen over­legen fordi han er den som for­sørger fam­ilien. Mødre har rett til å kreve at ekte­mann­en gir dem lønn for amm­ing og barne­stell, for å sy klær og lage mat. På sin side har mannen rett til å be­ordre kona til å gjøre slikt arbeid. Kvinner har halv arve­rett ikke fordi de er mindre verdt som menn­esker, men fordi de ikke har plikter til for­sørg­else av mann og barn.

Blodpenger etter drap på kvinner er også halv­parten av det be­løpet menn har krav på. En manns arv­inger mister store fram­tidige inn­tekts­kilder der­som han blir drept, for­klar­er imamen til Mir-Hosseini. Derfor trenger en mann mer blod­penger enn en kvinne. Hvis en mor blir drept, er be­hovet for komp­ensa­sjon mindre. Et drap på en kvinne kan bare gjen­gjeldes der­som hennes slekt­ninger be­taler halv­parten av mord­er­ens blod­penger. Der­som en kvinne krev­er fri­het ved inn­gåelse av ekte­skapet, kan hun uten ekte­mann­ens sam­tykke ta ar­beid uten­for hjemmet uten å begå lov­brudd. Iransk lov setter en mini­mums­alder på ni år for «kvinner» og tretten for «menn» ved ekte­skaps­inn­gå­else. Kanskje ikke rart at slike kon­trakter er sjeldne.

Bare menn kan skille seg en­sidig. Kvinner er styrt av inn­fall og im­pulser som følge av sin emo­sjo­nelle natur. De kan fri­gjøre seg tanke­løst fra ekte­skapet og på­føre seg og sine barn ubote­lig skade. Menn er deri­mot for­nuft­ige av natur og hand­ler ikke etter uover­veide føl­elser.

Etter revolusjonen i 1979 kunne ikke lenger kvinner ha verv som dom­mere i Iran. Deres vur­der­ings­evne strakk ikke til. Fjor­årets nobel­pris­vinner måtte alt­så finne seg noe annet å gjøre. Islam ser to svak­heter hos kvinn­ene: for­uten at de som nevnt elsker prakt og luk­sus, mang­ler de evnen til å reson­nere. Kvinner og menn ut­fyller like­vel hver­andre, kvinner ut­trykker med­liden­het og nåde, menn ut­trykker kunn­skap og vis­dom. Derfor kan bare menn og ikke kvin­ner ut­føre dommer­gjern­ingen. Kvin­ners hang til nåde og med­liden­het hind­rer straff for de skyld­ige. 

Boka til Ziba Mir-Hosseini viser til en om­fatt­ende debatt om kjønn og makt i dagens Iran. Den gir inn­blikk i ei virke­lig­hets­opp­fat­ning som man i Norge van­lig­vis bare får høre med skjulte mikro­foner i kryss­klipte tv-pro­grammer.

Torbjørn Kalberg

Kommentarer