Svenskehandelen som tok slut

Illustrasjon henta fra Heimen nr. 1 - 2017.

When Swedish Trade in the North Came to an End 

Torbjørn Kalberg
Pensjonert sosiolog

ABSTRACT

Historical research on social deve­lop­lment in the Scandinavian north used to be dominated by stories of ruthless tax­ation and economic exploitation of the Sami people. Stories of the violent actions of the so-called birc­arlians were told again and again. These bircarlians were considered to be a group of greedy mer­chants originating from areas bordering on the Gulf of Bothnia. The old stories of evil tax collectors harassing the Sami are no longer universally accepted.

Nowadays the birc­arlians are described as locals, agri­cul­tura­lists and traders en­gaged for centur­ies in exchang­ing goods with the Sami, bene­fiting both them­selves and the indi­genous nomads. The bircarlians used to be regarded as holders of royal privileges grant­ing them special rights in the trade with the Sami. This view has also been challenged. The system involving Sami and local trades­lmen seems to be much older than the impression given by Swedish auth­orities in the late middle ages. Bircarlian activities long outdated the royal Swedish colonization of the north. Their inde­lpen­ldent and decen­tralised trading traditions are now instead considered impor­tant stages in the development of the Swedish unitary national state.

Omsynslaus skattlegging og økonomisk ut­bytt­ing av samane var lenge hovud­for­teljinga i forsk­inga om sam­funnsut­vikling i dei skandi­naviske nord­områda. Særleg vart det lagt vekt på den valde­lege fram­ferda til dei så­kalla birkar­ane, ei gruppe handels­menn frå områda nord i Botten­vika. Siktemålet med denne artik­kelen er å vise at det ikkje lenger er semje om ei historieskriv­ing der birkar­ane vert til valde­lege skatte­opp­krev­arar i same­land. Det har gått føre seg ei vending bort frå det moral­ist­iske og nega­tive synet på dei. Birkar­ane var ikkje ein framand elite utan andre mål enn grisk rikdoms­tileiging. Dei var lokale bønder som dreiv gjensidig varebyte med samar til gagn for begge partar. I artik­kelen har eg nytta meg av eit utval skrifter som om­hand­lar synet på birkar­ane frå mellom­alderen og fram til i dag. Nokre av skriftene er pol­itiske be­stil­lings­verk, andre er lokal­his­tor­iske bi­drag der birk­arar er nemnde mest som kuri­osi­tetar.

Birkar­systemet har vorte drøfta i saman­hang med utvikling av skattar og av­gifter og i reine ana­lysar omkring ulike former for handel med og utan pengar. Lit­tera­tur­til­fanget går frå liv­lege folke­livsskild­ringar til konge­lege brev og for­ord­ningar. Nyare forsk­ings­arbeid har vist at det ikkje er grunn­lag for dei velkjende på­stand­ane om at birkar­ane fekk sær­rettar gjennom kongelege vedtak. Sjølve handels­sys­temet birkar­ane var ein del av, er mykje eldre enn det dei svenske og norske styre­maktene ville gje inn­trykk av. Verksemda deira går langt attende i tida, lenge før den svenske koloni­seringa av Nord­kalotten.

Denne fram­stillinga av birkarane er eit bidrag til historia om framveksten av dei skandinaviske nasjonal­stat­ane. Handels­ordningane som bir­kar­ane var med på å utvikle, gjer det mogleg å forstå korleis grensene i nord­områda vart til. Med tida vart dei svenske kremmarane offer for ei sentral konge­makt som spreidde vond­sinna rykte om dei for å få full kontroll over land­område og marknad.

I svensk kjelde­materiale er desse han­dels­folka kalla birkar­lar. Ein karl i tydinga mann, finst ikkje i moderne norsk. Det er fram­andt å seie karl når ein kan nytte seg av kar. Like­vel har det svenske ut­trykket birkarl vorte brukt jamvel i Norge. Eg trur ikkje det er rett å halde seg til oppfat­ninga om at desse han­dels­karane var valdelege ut­sugarar. Derfor verkar det feil å føre vidare den tyngj­ande birkarl­nemninga. I denne fram­stil­linga er det birkarar som vil bli nytta.

OM SAMANE I HISTORIA

Historia Norwegie er eit verk på latin som truleg er frå midten av 1100-talet. I verket, som kan ha vore eit bi­drag i ar­beidet for å få ein eigen norsk erke­biskop, skriv den ukjende for­fattaren at det ved «grensa til Norge finst ei ovstor vill­mark, som deler landet på langs og skil det frå heid­enske folke­slag. I denne øyde­marka bur det samar og ville dyr. Samane et dyra halvråe og nyttar skinnet deira til klede. Dei er framifrå jegarar som stryk eins­lege om­kring utan fast bustad. Til hus har dei lærtelt som dei ber på skuldrene. Dei har glatte tre­planker festa under føtene (ein rei­skap dei kallar ondur). Slik tek dei seg fram raskar enn fuglane med både kone og barn, medan dei jagar reinsdyr bort­etter den saman­pakka snøen og ned­over fjell­sidene. 

Buplassen deira skifter etter som det er tilgangen på vilt som heile tida avgjer kvar dei kan jakte. Mengda med villdyr er endelaus, det finst bjørn, ulv, gaupe, rev, sobel, oter, mår og bever». Den ukjende forfattaren av den norske historia skriv at det i landet til det heid­enske jegar­folket òg finst store mengder med ekorn og røys­katt. Av alle desse dyre­skinna skulle samane kvart år betale «store summar i tributt til dei norske kongane som dei er under­lagde»...

Illustrasjon henta fra Heimen nr. 1 - 2017.

Illustrasjon henta fra Heimen nr. 1 - 2017.

................................................

Kommentarer