KRISTEN FREMMEDFRYKT

 Fra flerkulturell sameksistens til hardhendt uttransportering

MATERIALISTEN 3/4-11

Av Torbjørn Kalberg

Bildet er fra Materialisten 3/4 2011.

Europeisk fremmed­frykt og in­tole­ranse har en lang his­torie. For fire hundre år siden tok span­ske myn­dig­het­er opp­holds­til­lat­el­sen fra store be­folk­nings­grup­per med mus­limsk bak­grunn og sendte dem til Afrika. Denne et­niske rens­inga tok til i 1609 og varte i fem år. Total kat­ol­sk makt­over­tak­ing betydde et mer fattig­slig syn på hva som fikk lov til å være euro­peisk.

Inntil da hadde det spanske sam­fun­net vist at ulik kultu­rell og reli­giøs bak­grunn ikke nød­ven­dig­vis måtte hindre gje­nsidig respekt. Dette er viktig lær­dom i ei tid der fler­kultu­rell sam­eksi­stens blir for­søkt latter­lig­gjort.

Over hele Europa blir det ført en kamp­anje mot folk med is­lamsk bak­grunn, enda om hoved­del&shyNen av inn­vand­rere ikke er mus­limer. Det hevd­es at mus­limer byg­ger opp paral­lelle sam­funn og er i ferd med å snik­islami­sere euro­peiske grunn­verdier. Det er opp­retta in­ter­ner­ings­leire for asyl­søk­ere. Ved å blåse opp kul­tur­elle mot­set­ning­er som ei hoved­år­sak til store sam­funns­mes­sige en­dringer, skaper myn­dig­het­ene gro­bunn for å gjen­nom­føre upopu­lære til­tak. Opp­merk­som­heten ret­tes mot kles­vaner og ekte­skaps­skik­ker blant inn­vand­rere slik at usosi­ale re­form­er som kort­tids­kon­trakt­er og lønns­kutt let­tere kan gjen­nom­føres. 

Det er ikke råd å holde fast ved opp­fat­ninga om at bare sam­funns­for­mene i det kristne Europa er ut­gangs­punktet for alt som er bra i verden. Om en tar for seg his­torien, er det lett å se at dette synet bygger på for­dommer og ufor­stand.

Gjensidig forståelse i et tolerant al-Andalus

I 711 tok arab­iske og berb­iske tropper makta over den iber­iske halv­øya. Peri­oden fram til 1492 var prega av sam­eksistens mellom jøder, kristne og mus­limer. Da kristne konger la under seg deler av det mus­lim­ske Spania, var det heller ikke snakk om å under­trykke dem med en annen reli­gion.

De spanske konge­dømm­ene var til­syne­lat­ende tole­rante. Islam styrte i Spania i 800 år. Dette var langt fra den stivna religi­onen den er blitt fram­stilt som etter at Europa la under seg resten av verden med den mod­erne kolo­nial­ismen. Ut­vik­linga i det mus­limske al-Andalus skapte den spanske nasjonen. Anda­lus­erne var glade i musikk og poesi, god mat og god drikke. Dette var saker som ikke sto så høyt i kurs verken hos kristne i nord eller hos berb­erne.

Både kaliffer og katol­ske konger var enige om at sang og musikk, disku­sjoner og vin­drik­king ikke høvde seg for sol­dater. De så ned på Anda­lus­erne og mente interes­sene deres var tegn på feig­het og nyte­sjuke. Mot­stand mot vin var ikke van­lig i al-Andalus. Det fantes skjenke­stuer der både kristne og mus­limer kunne møtes. Drikke­stedene kunne til og med drives av kvinner. (Duarte 2007)

Anda­lus­erne lærte ikke arabisk gjennom høytlesing og pugg. Mens nord­afri­kane­re holdt lese­opp­lær­inga til tekster og tema fra Koranen, brukte andalus­iske mus­limer verds­lige tekster til dette. I kalli­grafi­opp­lær­inga brukte anda­lus­erne metoden med å lære hele ord sam­tidig, ikke bare bok­staver. Dermed fikk skrift­tegn men­ing som annet enn ufor­ståe­lig orna­mentikk. (Burns 1973. s. 199-200)

Islamsk lov også under katolsk styre Der mus­limer rådde, hadde kristne rett til å dyrke sin tro. Der kristne konger tok makta, ble det ikke fore­tatt inn­grep i mus­lim­ske skikker. Islamsk lov ble opp­rett­holdt. I den første tida etter den kristne erobringa var det ikke uvanlig at moske­ene var fri­tatt for skatt.

Den kristne staten ga støtte til en frem­med reli­gion! Så seint som på 1200-tallet fantes ingen mot­stand mot bønne­rop fra moske­ene. Slike klage­mål hørte en ikke om før Granada ble tatt i 1492. I Murcia tok de kristne bare over en eneste moské, rett nok den største, og gjorde den om til kirke. De ti andre moske­ene i byen fikk folk be­holde.

I enda større grad enn kristne guds­hus, var moske­ene steder for fel­les­skap, dis­ku­sjon og in­forma­sjon. Alle kunne bygge en moské. I Valen­cia fantes over førti. (Burns 1973, s. 202-211) I 1492 la det kat­ol­ske konge­paret Isabel og Ferdi­nand Gra­nada under seg. De nye hersk­erne god­tok ikke reli­gions­bland­ing. Målet for myn­dig­het­ene ble å øde­legge all mus­limsk kul­tur og på­virkning. Be­folk­ninga med mus­limsk opphav fikk ikke be­holde gamle leve­måter, verken når det gjaldt språk, mat­vaner, musikk eller kles­drakt.

Kato­lik­kene øde­la fel­les­skapet mel­lom folke­grupp­ene

For å vinne fram i kampen mot islam, hadde de kristne ut­vikla et agg­res­sivt sol­dat­sam­funn bas­ert på reli­gi­øse mili­tære grupper. For de kristne dreide det seg om en hellig krig. For­følg­elser av anner­ledes tenk­ende var et fram­tred­ende trekk i kristen teo­logi. Fram til 1492 var de kristne like­vel av­heng­ige av samar­beid. Med ero­bringa av Granada var tole­ranse­poli­tik­ken ikke lenger nød­vendig.

I den katol­ske propa­ganda­en var Granada en vasall­stat som levde på nåde. Rett nok be­talte landet skatt til kongen i Kas­tilja, men spørs­målet om under­ord­ning eller selv­stend­ig­het er mer kompli­sert. Mus­lim­ene hadde lenge støtte fra kas­til­janske grupper­inger som var fiendt­lige til de u­like kong­ene. Sein­ere økte indre kon­flikter også i Gra­nada. Borger­krigs­lik­nen­de for­hold gjorde det let­tere for kristne hær­av­delinger å vinne fram.

Tvangs­kristning gjennom løgner og provokasjoner

Etter erobringa fikk mus­lim­ene løfte om å holde fram med egne tradi­sjoner. Det var ingen opp­sikts­vek­kende av­tale. Det nye var at løft­ene ble brutt. Etter kort tid starta ei kul­turell og etnisk rens­ing. Enker etter tid­lig­ere kristne ble nekta å leve etter is­lam­ske regler. Tje­neste­menn tra­kas­serte dem og sa de måtte opp­føre seg som kristne. I 1498 arrest­erte en kat­olsk politi­betjent dattera til en slik fra­fal­len kristen. Jenta ba om hjelp. Hun ville ikke skifte tros­opp­fat­ning. I tu­mult­ene som opp­sto, ble det kasta stein mot pol­iti­mannen. Han ble truffet i hodet og døde. Dette var på­skud­det myn­dig­het­ene trengte. Alle inn­bygg­erne måtte nå om­vende seg til kristen­dom­men. 

Kristne forbud erstatta islamsk sam­eksi­stens

Der de var utsatt for tvang eller straff, kunne mus­limer late som de ga av­kall på reli­gi­onen sin. De be­høvde ikke bry seg om fast­ing under rama­dan, de kunne spise kjøtt fra dyr som ikke var slakta på riktig vis. De kunne drikke vin og ete svin. De kunne til og med la være å be. Prest­ene opp­fordra folk til ikke å pro­vo­sere kris­ten­dom­men, men gjøre reli­gi­øse hand­linger i skjul. Kato­lik­ker kunne de være i nav­net, for å til­freds­stil­le en sosial plikt. (Fletcher 1992, s. 167)

Kulturforskeren Ragnhild Zorgati har ana­lys­ert kristne og mus­limske lov­tekster. I mus­limsk tradi­sjon fant hun ingen tegn til for­følg­else på et­nisk grunn­lag. Islam til­lot at mus­limske menn gifta seg med jød­iske eller kristne kvin­ner. Etter kris­ten­dom­men var ekte­skapet et sakra­ment bare for kristne. (Zorgati 2007)

I det nye katolske konge­dømmet etter 1492 fikk den under­trykte minori­teten ingen sjanse til å smelte sam­men med fler­talls­sam­funnet. For­følg­els­ene staten satte i gang, var ikke basert på reli­gion. Det dreide seg ikke bare om å være kristen. Man måtte i til­legg vise hvor reint det kristne blodet var. Bare de som kunne be­vise at det var minst fire gene­ra­sjoner siden de hadde hatt jøder eller mus­limer i fam­ilien, kunne få off­ent­lige stil­linger. Mus­lim­ene ble ikke lenger defi­nert ut fra reli­gi­on og tro, men som en nasjon, med ut­gangs­punkt i rase­tenking

Islamsk forfulgt reinslighet

I 1567 ble det for­budt å nytte arab­isk språk i ord og skrift. Ingen fikk eie bøker på arabisk. I 1566 ble alle bad i Granada stengt. Madrid fikk ord på seg for å være den mest ureins­lige hoved­staden i Europa.

Her var det knapt noen som vaska seg, folk strekte seg ikke leng­er enn til å gni seg i an­siktet og på hend­ene med en klut dynka i alko­hol. Vann var skade­lig for huden. (Bueno 1971, s. 22, 27-28) Leger mente det ikke burde gå mer enn tre uker mel­lom hver hår­vask, men hele kropps­bad var ikke for andre enn de som svetta unor­malt. Kropps­vask skulle ikke fore­tas oftere enn en gang i uka, og ikke på full mage, bare før mål­tid­ene eller lenge etterpå.

For å herde kroppen skulle prester og munker ikke vaske seg i det hele tatt. Det beste var å gå i samme klær i flere uker. Under­bukse skulle bare skiftes en gang i mån­eden. Om noen ble tatt i å vaske seg under arm­ene, var det et tegn på mang­lende guds­tro. De som vaska seg, innga ikke til­lit. Reins­lig­het sto i strid med god kristen­dom.

De som brukte illegale bade­hus, ble ilagt bøter og måtte sitte femti dager i fengs­els­lenker før de ble dømt til eksil i to år. Andre gangen ble straf­fen dobla. Om noen ble tatt i et bad for tredje gang, skulle de fratas halv­parten av eien­dom­mene sine og sendes til fem års galei­tjen­este som slave.

Vaskehus var tegn på veikhet og mang­lende mann­dom. Skammelige kropps­deler skulle for all del ikke vaskes. Huden ble mjuk og ute av stand til å tåle harde slag. Bade­an­stalter ble opp­fatta som ritu­elle rens­elses­steder for å styrke mus­limske tradi­sjoner etter at folk hadde vært til messe i kristne kirker. Det gikk rykter om at noen til og med vaska seg på kalde desember­dager.

Det er ikke slik at nakne kropper alltid har vært noe mer fra­støt­ende i mus­limsk his­torie enn i den kristne. Det fins for­skjel­ler fra land til land, inna­for hvert enkelt land og inna­for religi­on­ene fra tid til tid. De kristne hadde et syn på kropp og reins­lig­het som var alt annet enn helse­bringende.

Kvinner fikk ikke gå i bukser

Alt muslimsklik­nende ble opp­fatta som en trus­sel mot den nye spanske iden­ti­teten. Harm­løse ting som å spise cous­cous, bruke farge­stoffet henna, kaste søt­saker på brude­par og danse etter lokale mus­ikk­tradi­sjoner, ble til straff­bar ukriste­lig atferd. Det ble ikke lenger til­latt for kvin­ner å gå med bukser. Dette ble opp­fatta som ut­ager­ende seksu­ell atferd i strid med kat­olsk moral.

I 1526 ble det bestemt å gjøre slutt på alle sær­egne mus­lim­ske uttrykk. Det ble for­budt å dekke til kroppen med kles­drakter som alma­lafa, et tøy­stykke i bomull. Amu­letter som kunne minne om islam, ble heller ikke til­latt. Om­skjæring av gutter ble for­budt. Dyr kunne ikke slaktes på ritu­elt vis. Folk fikk ikke flytte fritt om­kring i landet. Det ble lagt ned for­bud mot å bære våpen.

Det ble advart mot opp­stander dersom lov­end­ring­ene ble gjennom­ført. Men det var uråd for myn­dig­het­ene å tenke seg at den spanske militær­makta ikke skulle vinne fram mot et for­akte­lig folkes­lag som var av­væpna, uorgani­sert og uten kunn­skaper i krigf­øring. (Lea 1901, s. 228)

Gjennomføringa av de nye lovene tok til i 1568. Prest­ene skulle nå sende alle barn mellom tre og femten år vekk fra for­eld­rene og under­vise dem i kristen tro og kas­tilj­ansk språk. De som ikke møtte fram til messe, ble opp­søkt hjemme. Prest­ene kon­fisk­erte møbler og andre gjen­stander. For­budet mot våpen ble fulgt til punkt og prikke. De som hadde så mye som en kniv, ble arrest­ert.

Pest og plage uansett

I den katolske propa­gandaen het det at mus­lim­ene gifta seg og fikk barn i langt større grad enn de kristne. Kristne span­joler ville snart være i mindretall. Mus­limene måtte vekk fordi de hadde u­nor­mal kjønns­drift. Det ble skapt et bilde av dem som en pest og en plage uan­sett hvor­dan de opp­førte seg. De var late, men ar­beids­omme, gjer­rige og like­vel ekstra­va­gante, feige, men kriger­ske, uvit­ende og sam­tid­ig aldri for­nøyd med den kunn­skapen de hadde. Hatet mot de tid­lig­ere mus­lime­ne skyldtes ikke at de var et frem­med­ele­ment som ikke ville til­passe seg. De kat­ol­ske makt­hav­erne ville kaste dem ut av landet fordi de var for like andre kristne i opp­før­selen sin. Det var ideologi og reli­gi­øs tro som førte til den et­niske rens­inga.

Så seint som i 1566 ble det ut­gitt en kate­kisme der teksten var både på kas­til­jansk og arab­isk. Karl V lovte mus­limer fri reli­gi­ons­ut­øving i 1518. Han gikk vekk fra dette løftet alle­rede i 1525. (Edwards 1999, s. 87) Be­folk­ninga av jødisk opp­hav og med mus­limsk bak­grunn var så lik gamle kristne at det i fullt al­vor ble fore­slått å ut­styre dem med sær­skilte merker på hat­ten for å gjøre det klart hva slags menn­esker de var.

Slik hatte­merking hadde blitt brukt med suk­sess over­for jøder i det pave­lige Roma og sein­ere også i Venezia. Av ide­ene om merk­ing er det lett å skjønne at for­skjel­len på folke­grup­pene var heller liten. Det var en borgerkrig som fore­gikk. De som tapte krigen, var like spanske som de som vant.

For å vise at de ikke bar på rester fra «mu­hammed­sekta», måtte folk si fram deler av den kristne tros­be­kjen­nel­sen, Ave Maria og andre bønne­rop. Når nye kristne lå for døden, ble presten på­lagt å se til dem så ofte som tre ganger daglig. Synds­for­latelse skulle skje på kristent og ikke mus­limsk vis. (Gallego og Burín 1968)

Nabolags­over­våking og sladder

Kristen dåp hjalp ikke stort. Der­som for­eldre ikke var kristne nok, kunne barna tas fra dem. Bare familier med gammel kris­ten bak­grunn hadde ei fram­tid. In­kvisi­sjonen dømte folk fordi de hadde jød­iske eller mus­lim­ske for­fedre, ikke fordi de var kjett­erske eller vantro. Nabo­lags­over­våk­ing og sladder var et mare­ritt for alle ny­kristne. Inkvisi­sjonen hindra inte­grer­ing mellom folke­grup­pene. 

Angiveri hadde gode tider. De som sa feil når det gjaldt skriften, var sjøl­sagt mis­tenke­lige. En som ikke hadde gode spise­vaner, men satt på bakken i stedet for på stol under mål­tid­ene, kunne inn­kalles til dommer­av­hør. Det var godt med histor­ier om folk som var ivrige i lov­pris­ing av svine­kjøtt, men som sjøl ikke åt slikt, bare ga det til dyra sine. Noen kunne skryte av at de var eksperter i vin­dyrking og der­med gode kristne, men mange hadde lagt merke til at aktiv­itet­ene deres ved inn­høstinga var så som så. Barn kunne ha blitt døpt i kirka etter alle kunstens regler, men naboer hadde sett at de olj­ene barna hadde fått i hode­bunnen, sein­ere ble vaska grun­dig ut. Bruk av navn som Ali, Fatima eller Farhad ble bøte­lagt. Kvinner måtte gå uten slør. Tradi­sjonell mus­limsk kles­drakt kunne straf­fes med pisk­i­ng.

Det var risi­kabelt å vende an­siktet for lenge mot øst eller spille musikk av tvil­som karakter. Det ble rappor­tert om noen gikk med fin­klærne på fre­dag som om det var høy­tids­dagen. Særlig farlig var det å mene Jesus bare var profet og ikke Gud, og at Maria ikke var jom­fru. Men for mange nye kristne var det van­ske­lig å tro på en Gud som var men­neske, født av ei jom­fru, som lot seg kors­feste og grav­legge for sein­ere å dra til him­melen som Guds sønn. Det gikk til nød å god­ta at Maria var jom­fru før føds­elen og under føds­elen, men at hun skulle være det i all tid sein­ere, kunne ikke vekke annet enn god­modig latter. Tre­enig­heten ble opp­fatta som brudd med synet på at det bare skulle finnes en Gud. Natt­verd der legemet til Gud skulle etes, måtte være hedensk kannibalisme.

Inkvisisjonen hadde ingen råde­rett over jøder og muslimer. De som var kristne i nav­net, kunne stil­les for retten. Om kirka mis­tenkte noen for falsk kristen­tro, måtte de sjøl be­tale inkvisi­sjons­av­høra. Alle av­hør var hemme­lige. Navn på vit­ner ble ikke kjent. De skyld­ige ble para­dert i høye hatter rundt om i gatene. I kirk­ene ble det ut­basu­nert hvilken familie de kom fra. Ingen tid­lig­ere mus­limsk kvinne kunne være jord­mor. Bare gammel­kristne skulle ha denne opp­gaven. Jord­mora skulle ha grav­ide under opp­syn og ble straffa med bøter for hver gra­vid kvinne hun ikke hadde kjenn­skap til. Etter å ha lagt den ny­fødte til brystet til mora, måtte presten vars­les om­gå­ende. Jord­mora måtte holde seg ved barsel­senga til barnet var døpt. Det ble for­talt his­torier om at samme barn kunne sendes vidt om­kring for å døpes. For å lure prest­ene hadde folk i lands­byene en unge på del­ing som ble sendt fra sted til sted. (Lea 1901, s. 202-203)

Bildet er fra Materialisten 3/4 2011.

Opprøret starter

Høsten 1568 samla inn­byg­gerne seg i by­delen Albaycin i Granada for å disku­tere fram­tida. Situa­sjonen deres var ikke annet enn reint slaveri, hevda de. De hadde fått på­bud om ikke å snakke sitt eget språk, men kas­tilj­ansk skjønte de ikke. En av dem sa det slik:

«På hvilket språk skal vi ta for oss be­greper og finne fram til år­saker om det ikke skal skje på det språket folk kan? Ikke en gang dyra har for­bud mot å høre men­neske­lige stemmer. Hvem tør si at en som snakker kastiljansk ikke kan holde loven til Profeten eller at en som nytter språket til morisk­ene ikke kan være tro mot loven til Jesus? De vil ha sønnene våre på deres samlingssteder og skoler. De lærer dem ting som våre eldste nekter dem å kjenne til, for at de ikke skal tvile på hvor det reine er å finne. De fører dem med seg til frem­m­ede strøk for å glemme måten vi lever på og bli til fiender av fed­rene som lærer dem opp i gode skikker og mød­rene som setter dem til verden. De får be­skjed om å legge bort våre kles­drakter og kle seg som kas­tilj­anere. Blant dem går det tyskere, franskmenn, grekere, munker og tjen­ere og gamle folk. Hver nasjon, hvert yrke og hver stand går kledd på sitt vis. Og alle er kristne. Men når det gjel­der oss maur­ere og vår måte å gå kledd på, er det som om loven fins i klærne og ikke i hjertet.» (Mendoza 1830, s. 85-86) 

Kristne etter­kommere av spanske mus­limer ble kalt mor­isker. Morisko er en mins­kings­form for det spanske moro eller maurer. Moro betyr svart Morisko blir der­med «vesle­svarting». Ut­tryk­ket hind­rer for­stå­elsen av at en morisko eller en maurer hørte til den opp­rin­nelige be­folk­ninga i landet. Navnet skilte dem ut som et fremmed­element.

«Spanske løver»

Blant de som var på møtet i Albaycin, var en mann på 22 år, don Hernando de Córdoba y Valor. Hernando bodde i Valor, høyt oppe i fjell­om­rådet Alpu­jarra. Han var etter­kommer etter Ibn Omeya, en av barne­barna til Mu­hammed, og i slekt med ome­jadene, dyna­stiet av de første anda­lus­iske kaliff­ene. Seint samme høst fikk han sjøl navnet Ibn Omeya da han sto fram som “konge over Granada og Andalucia”.

Familien hans hadde blitt kristne etter den kat­ol­ske erob­ringa i 1492. Han sa nå fra seg kristen­dommen. Be­fol­kninga i Alpu­jarras ville ikke lenger finne seg i under­tryk­kinga. Men de så seg sjøl som span­joler. Ibn Omeya kalte trop­pene sine «Spanske løver».

Opprøret skulle starte ved nyttår. Planen var at tusen­vis skulle gå til an­grep på hoved­kvar­ter­et for inkvisi­sjonen og slippe fri fang­ene der. Etter dette skulle av­del­ing­ene møtes på et stort torg i Granada. Opp­rør­erne valgte dette tids­punkt­et fordi de mente de var mer vant til snø og vinter enn vakt­styrk­ene til kas­tilj­anerne. Men myn­dig­het­ene fikk greie på plan­ene og økte vakt­hold­et. Et stort snø­fall gjorde det dess­uten uråd også for lokal­kjente fjell­folk å komme fram til avtalt tid. Julekvelden 1568 kom bare en hånd­full opp­rørere fram til byen.

Likevel hadde opp­rør­erne initia­tivet. På ny­året var hele Alpu­jarras og Lecrin­dalen fri for kristne tropper. Kirk­ene ble an­grepet, og prest­ene tatt som fanger. Represen­tanter for inkvisi­sjonen ble drept. De kat­ol­ske myn­dig­hetene svarte med stor­stilt invasjon i februar 1569. Folket i Alpu­jarras for­svarte seg med ut­rang­erte våpen. Etter kort tid meldte guver­nøren at opp­røret var knust. Han ga opp­rør­erne løfte om fritt leide der­som de over­ga seg. Men i stedet ble han vraka som øverst­komman­derende. 

Kongen ville ha halv­broren sin, den øster­rikske don Juan, som leder for trop­pene. Don Juan tok over i april 1569. Det skulle gå nesten et år før han fikk inn tropper fra Napoli, Lombardia og Katalonia for å øke inn­satsen mot opp­røret.

To års militærkrig

Der den av­satte guver­nøren et år tid­lig­ere hadde klart å slå ned opp­røret med bare noen få tusen mann, hadde don Juan en styrke på over tretti tusen. Men kvali­teten på trop­pene var dår­lig. De fikk ikke lønn, og moralen var lav. Krigen ut­vikla seg til mas­sakrer og plynd­ring. Mange mili­tære opera­sjoner var rein men­neske­jakt for å tjene penger på salg av tid­lige­re mus­limer. Mot slutten av femten­hundre­tallet var slave­hold en vik­tig del i spansk økonomi.

I september 1570 satte myn­dig­hetene inn slutt­an­grepet. Lands­byer ble brent, de som hadde gjemt seg i fjel­let ble jagd fram og slakta ned. Et av de mest gru­fulle over­grepa til don Juan var neds­lakt­inga av 2500 menn, barn og kvin­ner i lands­byen Galera. Etter drap­ene ble byen jamna med jorda og der­etter strødd over med salt. I april 1571 var kamp­ene over. Fra alle kanter av Alpu­jarras og dal­ene om­kring ble be­folk­ninga jagd fra hjem­mene sine. Hele om­rådet ble lagt øde. Be­folk­ninga ble sendt som slaver til andre steder i Kas­tilja.

Mer enn to tredje­deler døde under tran­sport­ene. Slik endte kampene for et uav­hengig Granada. Mellom jula 1568 og våren 1571 klarte andalus­iske små­bønder å holde stand mot den sterk­este militær­makta i Europa. Be­folk­ninga med is­lamsk bak­grunn ble syste­matisk er­statta av gamle kristne. Et­hvert spor av histor­ien før den kat­ol­ske ero­bringa skulle ut­ryddes. Ei hel folke­gruppe ble fjerna, ikke fordi den hadde en annen reli­gion, men fordi den hadde en his­torie makt­hav­erne ikke likte.

Endelig løsning på muslimproblemet

I nærmere førti år drøfta ulike kommisjoner hvordan muslim­-prob­lemet kunne løses. De som argu­ment­erte sterk­est for et­nisk rensing, mente den iber­iske halv­øya måtte føres til­bake til slik for­holda var før den arab­iske inva­sjonen i 711. Etter ni­hundre år skulle inn­treng­erne vekk! Deporta­sjon til gruv­ene i Sør-Amerika var et forslag, å selge dem som galei­slaver et annet. Noen ville sende muslimene til New Found­land. For å sikre at be­folk­ninga skulle dø ut, skulle alle menn kast­reres og kvin­ner sterili­seres. Andre til­tak kunne være å drukne dem på åpent hav, eller sende dem til sjøs i skip uten seil og årer.

Erkebiskop Juan de Ribera, skrifte­faren til dron­ninga, var av dem som ivra mest for ut­ryd­ding av musl­im­ene. Ribera mente mus­lim­ene var griske og slue. De var som svamper som sugde rik­dom ut av Spania. Ribera ble kåra til helgen så seint som i 1960. Ingen kirke­lig kritikk ble reist mot salig­gjør­inga.

I 1609 slutta regjer­inga seg til for­slaget hans om at alle barn under ti år skulle hol­des til­bake i Spania etter at resten av den mus­limske be­folk­ninga var bort­vist fra landet. Slike barn skulle gjøre tjen­este hos prester og andre gode borg­ere inntil fylte tretti år. I 1610 foreslo kirka at alle for­eldre­løse mus­lim­ske barn skulle selges som slaver til gamle kristne. Prest­ene argu­menterte for at slave­riet ikke bare var den en­este moral­ske løs­ninga på pro­blemet ved at sjeler på den måten ikke gikk for­tapt; Spania ble dess­uten kvitt dår­lig avkom. Det var sjelden slaver kom til å gifte seg. (Wheatcroft 2003, s. 144)

Spania - en rasistisk stat

Det endelige ved­taket om å for­vise alle med mus­limsk for­tid ble alt­så ikke tatt før Spania fikk fred med de neder­land­ske op­prør­erne i 1609. I 1598 hadde Spania stifta fred med Frankrike. I 1604 ble det fred med Eng­land, og i 1609 våpen­hvile med de holland­ske land­om­rådene. En is­landsk fors­ker, Mar Jónsson, hevder at ved­taket om å vise ut morisk­ene ble gjort før freds­av­talen med de hol­land­ske opp­rør­erne. Både plan­ene for, og gjen­nom­før­inga av ut­visinga, var lite grun­dige. (Jónsson 2007)

Den katol­ske ut­driv­inga av alle med mus­limsk bak­grunn var uan­sett ikke en for­hasta aksjon og poli­tik­ken hadde trolig folke­fler­tal­let bak seg (Harvey 2005). Fattige kristne så muslimene som konkurrenter.

22. september 1609 skreiv Filip III under på dekretet som ga grønt lys for å ut­vise store deler av be­folk­ninga. Etter denne datoen kunne ingen med mus­limsk bak­grunn bli vær­ende på spansk terri­tor­ium mer enn tre dager om de ville ha livet i be­hold. På veg til havn­ene ble de an­grepet av folk som ville ha tak i de få eien­delene de hadde med seg til reisa over havet. Vel framme tok frakt­erne res­ten av verdi­sak­ene fra dem. På havet ble de kasta over bord eller satt av båt­ene for langt fra land. Mange nådde aldri fram til et nytt hjemsted.

Siste reis

I 1614 var det siste reis for dem med mus­limsk bak­grunn fra havner på det spanske fast­landet. Kan hende så mange som 500 000 men­nesker hadde da blitt tran­sport­ert bort fra hjem­landet. Etter at den et­niske rens­inga var over, kom lov­pris­inga og sjøl­skrytet. Nå var Spania kvitt alle frem­mede fiender og hed­ninger. Nå ville landet blomstre. I virke­lig­heten var blomst­ringa heller dår­lig. Skatte­inn­tekt­ene sank, av­ling­ene ble små og ut­gift­ene for jord­eier­ne høyere.

Spania hadde på denne tida det mili­tære og polit­iske hege­moniet i Europa. Den spanske flåten var størst av alle og hæren best trent. Like­vel ble landet redu­sert til ei tredje­rangs makt. Folke­tallet gikk ned fra over åtte milli­oner til godt under sju. Mengden av gull og sølv fra Amerika førte til at pris­ene på andre varer spratt i været. Spanske nær­inger ble akter­ut­seilt, sta­dig mer av det inn­byggerne trengte måtte kjøpes i utlandet.

Et stillestående samfunn

I spansk his­torie­skriv­ing er den et­niske rens­inga forsvart som nødvendig. Fler­tallet av historik­erne har tvi­holdt på synet om at det alle­rede under romer­tida skulle ha blitt ut­meisla en kristen spansk identi­tet som ikke lot seg smitte av arab­isk på­virk­ning. Ut­rensk­inga gjorde landet om til et angiver­samfunn. Enhver kritisk ytring mot en­sret­tinga fikk følger. Om en skulle ha sjanser til å få et em­bete, måtte en ser­vere anti­mus­limske og anti­semitt­iske his­torier. Bare de med reint blod i årene vant fram.

Ved å stenge grens­ene ble det skapt en til­bake­ligg­ende stat. Det å la andre ar­beide for seg, ble tegn på makt og ære. I Valen­cia var nær halv­delen av alle lands­byer fort­satt folke­tomme langt inn mot mid­ten av hundre­året. De vik­tig­ste per­son­ene i de ulike næring­ene var der ikke lenger. Tran­sport­firma, de som dreiv med hester og mul­dyr, var borte sammen med gart­nere og folk med kjenn­skap til byg­ging og ved­like­hold av vann­ings­an­legg. Denne mang­elen på kvali­fisert ar­beids­kraft gjorde at den sterke in­fla­sjonen, epide­miene, kor­rup­sjon og krig­før­ing­ene, kasta Spania ut i den mørkeste peri­oden i sin historie. (Zayas:2004)

For ei voks­ende gruppe ade­lige var det utenke­lig å gjøre kropps­arbeid. En skulle heller ikke ned­verd­ige seg med intel­lektu­ell virk­som­het, ikke skitne seg til med handel og ikke drive med viten­skape­lige under­søk­elser. Katolsk dogma­tisme reiv ned Spania som ei dyn­amisk samling av tre kul­turer, den kristne, den is­lamske og den jødiske. Det stille­stå­ende sam­funnet som ble igjen, makta aldri å løse de prob­lem­ene dog­matik­erne skapte.

Utvisinga av de tid­lig­ere muslim­ene skjedde ikke fordi de ikke kunne bli inte­grert i den nye spanske staten. Den grunn­legg­ende krimi­nelle hand­linga deres var at de nekta å bøye seg for den kat­ol­ske ens­rett­inga. Ut­vis­inga er lite kjent i euro­peisk historie. Men rase­tenk­inga i ny­ere tid er et ekko av den gamle kamp­anjen mot de spanske muslim­ene. Den «ende­lige løs­ninga» på «jøde­prob­lemet» er et eks­empel på hvor det bærer hen om en vil dep­or­tere uønsk­ede men­nesker.

Etter holo­caust ble det ikke lenger mulig å opp­rett­holde den bio­log­iske ras­ismen. Men frem­med­hatet står fram i nye former. Nå snakkes det i stedet om kultur­elle for­skjel­ler som ikke kan over­vinnes, og om krig mellom siv­ilisa­sjonene. Den spanske staten ød­ela den mus­lim­ske kul­turen i landet for fire hundre år siden. Vi vet nå hva som kan skje om et sam­funn lar seg styre av frykt for fiender som ikke fins.

Torbjørn Kalberg er sosiolog

LITTERATUR

Bueno, José (1971). La vida en la era de los descubrimientos. Valencia: Mas Ivars Editores

Burns, Robert Ignatius (1973). Islam under the Crusaders. Colonial Survival in the Thirteenth-Century Kingdom of Valencia. Princeton: Princeton University Press

Domínguez Ortiz, Antonio og Vincent, Bernard (1968). Historia de los moriscos : vida y tragedia de una minoría. Madrid: Allianza

Duarte, Francisco Garcia (2007). El Legado de al-Andalus. Tilgjengelig på: http://identidadandaluza. blogspot.com/2007/07/el-legad-de-al-andalus.html (20.10.10)

Edwards, John (1999). The Spanish Inquisition. Gloucestershire: Tempus

Fletcher, Richard (1992). Moorish Spain. Berkeley California: University of California Press

Gallego y Burin, Antonio og Alfonso Gamir Sandoval (1968). Los moriscos del reino de Granada segun el sínodo de Guadix de 1554. Granada: Universidad de Granada 

Harvey, Leonard Patrick (1990). Islamic Spain 1250 to 1500. Chicago: University of Chicago Press

Harvey, Leonard Patrick (2005). Muslims in Spain: 1500 to 1614. Chicago: University of Chicago Press

Jónsson, Már (2007). The expulsion of the Moriscos from Spain in 1609– 1614: the destruction of an Islamic periphery. In: Journal of Global History 2:195-212

Lea, Henry Charles (1901). The Moriscos of Spain: Their Conversion and Expulsion. Philadelphia: Lea Brothers

Mendoza, Diego Hurtado de (1830). Guerra de Granada hecha por el Rey D. Felipe II. contra los moriscos de aquel reino, sus rebeldes. Nueva edicion corrregida. Valencia: Libreria de Mallén y Berrard

Zorgati, Ragnhild Johnsrud (2007). Beyond boundaries: Islamic and Christian Legal Texts Dealing with Conversion and Mixed Marriages in Medieval Iberia. Oslo: Unipub

Wheatcroft, Andrew (2003). Infidels: A History of the Conflict Between Christendom and Islam. London: Viking

Zayas, Rodrigo de (2004 okt.) Spain’s alien nation eng. utg. Le Monde diplomatique

Artikkelen kan lastes ned fra
Academia.edu som PDF


Kommentarer