Henta frå https://www.researchgate.net/. |
For femti år sidan hevda amerikanaren Garret Hardin at einskildindivid alltid vil handle ut frå kortsiktige, egoistiske interesser. Bodskapen var at der sentrale styremakter ikkje vernar miljøet, vert det drive rovdrift på ressursane. Påstandar om overbeite i slike verksemder er vorte så vanlege at det etter kvart ikkje ein gong er naudsynt å gje prov for dei. Men er det verkeleg slik at privat eller statleg kontroll alltid vernar best om interessene for fellesskapet?
Under andre verdskrigen var forfattaren George Orwell skribent i britiske aviser. Ein gong skreiv han at det fleire stader rundt om i London hadde vorte reist private gjerde og innhegningar som hindra den frie ferdsla. Ein innsendar kritiserte Orwell for ikkje å anerkjenne privateigedomen. Dersom Orwell meinte private eigarar ikkje skulle ha rett til å verne om eigedomane sine, oppmoda han til tjuveri. Orwell svarte at innsendaren ikkje hadde teke seg tid til å sjå på korleis dei såkalla eigarane fekk tak eigedomane sine. Saka var at dei rett og slett tok dei med makt og i ettertid fekk advokatar til å gje dei skøyte. Desse eigedomstjuveria gjekk føre seg over ein periode på fleire hundre år, heilt frå 1600-talet. Med tida fekk oppdelinga av allmenningane i private jordstykke ei ideologisk grunngjeving.
Liberale politikarar meinte oppdelinga var i samsvar med synspunkta til filosofar som John Locke om at berre aktivt personleg nedlagt arbeid på marka skapte verdiar. At desse verdiane ikkje var skapte av godseigarane, men av tidlegare sjølvstendige småbrukarar som no var nærmast liveigne, spela inga rolle for ideologane i det europeiske opplysingsprosjektet. Doktrinane deira om at jord uten privat eigarskap, ikkje var eigd av nokon, vart brukt for å sikre makt over område som tidlegare var kontrollerte av urfolk som samar og indianarar. Den personlege og individuelle sjølvråderetten utvikla seg i Europa på ei tid da nye samfunnsgrupper framstilte eigne særinteresser som interessene til fleirtalet av befolkninga. Opplysingstida skapte problem for allmenningane og andre former for kollektiv råderett over jorda.
Rovdrift på ressursane
I ein artikkel frå 1968 reiste altså biologen Garret Hardin spørsmålet om ikkje einskildindivid alltid vil handle ut frå kortsiktige, egoistiske interesser. Artikkelen hans om «Tragedien med allmenningane» er vorte brukt av dei som vil privatisere ressursar som framleis er i ei form for felleseige. Ved å hevde at forvaltarar av knappe ressursar berre tek omsyn til eigne behov, er det gjennomført privatisering eller statleg overtaking av område som tradisjonelt har vore organiserte av lokale organisasjonar som allmenningar. Grunngjevinga har vore at utan sentrale styremakter som har forstand på å verne miljøet, vil resultatet verte rovdrift på ressursane som følgje av måten dei einskilde lokale eigarane forvaltar naturrikdomen på.
Når det gjeld dyrehald har argumentasjonen vore at felleseigde område spreier sjukdom i buskapen. Ekspertar av ymse slag hevdar hardnakka at kollektive rettar over jord og dyr fører til overbeiting, og dermed økonomisk ruin for alle. Problemet er at Hardin ikkje skreiv om allmenningar, men om tenkte system utan regulering av noko slag. Allmenningar derimot har klare avgrensingar i bruk og eigarrettar. Likevel er det skapt ei tru på at allmenningar har fri tilgang for alle. Ein har forveksla allemannsrett med allmenning som ei særskild eigarform. I denne forvekslinga er naturressursar som er opne for alle vorte dømde til øydelegging. Europeiske utviklingsarbeidarar ser ofte for seg ein motsetnad mellom natur og menneske. Dei er prega av den opplysingsfilosofiske trua på mennesket som eit vesen heilt skilt frå andre skapningar på jorda, anten det er dyr eller vekstar. I område av verda der dette skiljet ikkje er så dominerande, har vestlege utviklingstiltak ført til konfliktar. Tiltak for å verne plante- og dyreliv samsvarer ikkje alltid med det dei lokale innbyggarane oppfattar som deira interesser. Vestlege forskarar har urettmessig gjeve lokalbefolkninga skulda for ørkenspreiing og tørke.For å få lån frå Verdsbanken har det sidan 1980-talet vore kravd at rettane til jorda må verte privatiserte.
Privat eigarskap er ein føresetnad for å kunne ta opp lån og investere i eigedomen. Privatiseringa står såleis i strid med felles rettar til jorda som har vore grunnlaget for dyrehald og fangst. Opretting av verneområde som skogreservat og nasjonalparkar har ikkje har hatt positive verknader for dei som bur der. Folk har vorte tvinga til å flytte for å sikre vern av ressursane og det er innført forbod mot beiting og jordbruk. I Norge er påstått overbeiting på Finnmarksvidda halde fram som eit døme på det tragiske med allmenningane. Det er politisk semje om å hindre at dei som driv med reindrift gjer skade for seg sjølve, for storsamfunnet og for komande genersajonar fordi dei ikkje har vett på å verne om ressursane. Miljøvernarar, statstilsette byråkratar og politiarar har funne saman i synet om at det er for mange rein på vidda. Dette samstemte koret har gjort det mogleg å bestemme at det skal være like mange rein på vidda kvart år. Slike avgjerder er problematiske. Talet på reinsdyr er lite eigna til å verte styrt av politiske vedtak. Det er ikkje mengda med dyr, men klimatiske forhold som bestemmer kor mange dyr som kan overleve på vidda om vinteren.
Påstandar om overbeite og urimeleg reindrift er vorte så høglydte at ein ikkje lenger treng prov for kraftuttrykk om manglande dyrevern og egoistiske reineigarar. Ved sida av reindrifta er fiskeressursar i uregulerte havområde ofte nemnde som uttrykk for det øydeleggande ved felleseigedom. Tanken er at dersom ingen juridisk person eig og kontrollerer havet, vil alle som fiskar freiste ta opp så stor fangst som råd. Resultatet skal verte at fiskeressursane går tapt. Ein regulert eigedomsrett, der bruken av ressursane berre er tilgjengelege for styremaktene eller nokre få, men store selskap kan likevel tyde enda større belasting på ressursane. Ei slik regulering av eigedomsretten dreier seg meir om ei omfordeling av tilgang til verdiane enn om å sikre dei for framtida. Snakket om berekraftig bruk er nærmast skreddarsydd for å dekke til at føremålet med reguleringa ikkje er å verne fellesgoda, men å plyndre dei enno meir effektivt.
Statleg eller privat
Ugo Mattei er italiensk jurist og rettsforskar. Han har drøfta innhaldet i omgrepet om felles gode. Den dominerende oppfatninga er at makt anten vert utøvd av einskildmenneske, av eit økonomisk føretak eller av staten. Staten herskar over eit landområde, private interesser tek seg av private gode eller mindre eigedomar. For Mattei er dette skiljet eit politisk og kulturelt påfunn. Skiljet finst ikkje i røynda. Det er eit produkt av den individualistiske tenkinga som kjenneteiknar europeisk filosofi. Staten er ikkje lenger uttrykk for ei demokratisk samanslutning av frie individ. Staten er ein av mange aktørar på marknaden. Samanblandinga mellom statlege og private interesser har ført til at dei same personane eller organisasjonane opererer på begge sider. Det er utvikla eit eige teknokrati som har til oppgåve å dekke til innhaldet i denne maktkonsentrasjonen. Den statlege suvereniteten og den private eigedomen har ein identisk struktur, seier Mattei. Private eigarar og den moderne staten vert naturlege allierte mot felleseigedomen.Privat og statleg eigedom vert likevel halde fram som motseiingar. Ein trur staten og marknaden er heilt avhengige av kvarandre. Meir statleg kontroll tyder mindre privat marknadsmakt. Tankegangen er heilt låst fast i dette mønstret.
Men tankegangen er feil. Motseiinga mellom privat og statleg er skapt av den liberalistiske ideologien.Mattei viser til korleis det italienske kolonistyret over Somalia under Mussolini fjerna korallreva utafor Mogadishu slik at hamnene kunne ta imot store lasteskip. Slik skulle plyndringa av landet verte meir lønsamt. Digre slakteri vart bygde for å ta imot kjøttet frå somalisk kvegproduksjon. Det koloniherrane ikkje tenkte på var at blodet frå slakteria også trekte til seg andre rovdyr. Reinskinga av korallrevett gjorde kysten lett tilgjengeleg for flokkar av svoltne haiar. Strendene i Mogadishu vart livsfarleg farvatn. Om italienerane no skulle hindre haiplagen måtte dei bygge store verneanlegg. Verdiane av felles gode som korallrev vert ofte ikkje forstått før dei vert truga og må fornyast. Det same gjeld for kommersiell rekeproduksjon i område med mangroveskog. Om ein fjernar slik skog vert området sårbart for ekstreme værforhold. For å beskytte kystlandsbyar mot tsunamiar må ein bygge kunstige og svært dyre barrierar. Først når storstormar, jordskjelv eller tsunamiar skaper store øydeleggingar, vert det klart kor viktig slik vegetasjon er.
Inngjerdingar og marknad
Felles gode som vatn, kunnskap, helse, energi og kulturarv høyrer til befolkninga som heilskap, seier Mattei. Alle må kunne ha tilgang til dei utan vilkårlege avgrensingar frå staten eller marknaden. Staten og privateigedomen er dei to grunnleggande uttrykka for den dominerande imperialistiske tankegangen i Vesten. Både privateigedom og statleg herredøme har til oppgåve å sikre maktkonsentrasjon på få hender. Alle moderne grunnlover gjev garantiar for privateigedomen i konfrontasjonar med den suverene staten. Når staten eksproprierer privat eigedom, har dei eksproprierte krav på erstatning. Når staten privatiserer felleseigedom, derimot, vert ingenting gjeve attende til samfunnet. Det liberale verdisynet som kjem til uttrykk i moderne lovverk beskytter ikkje offentleg eigedom som vert omgjort til privat eige. I Norge gjekk ein fiskebåtreiar til sak mot staten fordi han meinte den evigvarande råderetten han hadde fått av ei tidligare regjering, vart gjort om av den neste. Rett nok fekk ikkje reiaren medhald i Høgsterett. Det viktige her er likevel at politikarar utan vidare kan privatisere eigedom som i uminnelege tider har høyrt til befolkninga som heilskap, medan det vert ramaskrik om ei ny regjering vil gje denne eigedomen attende til fellesskapet. Privatisering er tydelegvis noko ei regjering kan drive gjennom utan motførestillingar. Tiltak for å bremse eller gjere om ein slik politikk vert straks til ei sak for rettsvesenet.
Allmenning som moteord
Det er mogleg privateigedom ein gong hadde behov for vern overfor autoritære og allmektige styremakter. Men det klassiske liberale vernet av privateigedomen overfor staten er ikkje lenger tilstrekkeleg. Allmenningsomgrepet er nærmast vorte eit innhaldslaust moteord nett som ‘berekraft’ og ‘grønt skifte’. Kol, olje, gass og ferskvatn er naturressursar som låg gøymde under jordskorpa som ei anna skattkiste. Den moderne alliansen mellom jus, teknologi og økonomi gjorde det mogleg å utvinne enorme rikdomar ein tidlegare ikkje hadde tilgang til. No kunne ein med eitt drive rovdrift på innhaldet i dei løynde skattane.
I den koloniserte delen av verda forsynte imperialistmaktene seg lenge grovt av verdiane som urfolk rettmessig skulle rå over. Etter at dei gamle kolonieigarane formelt måtte gje slipp på den totale kontrollen, heldt dei fram med den grådige tileigninga. Grepet om dei globale skattkistene vart festa enno meir gjennom utviklingshjelp og eksport av idear om å skape demokratiske rettsstatar etter vestleg mønster. Oppfatninga om at det borgarlege rettssamfunnet utan vilkår er føresetnaden for eit kvart velfungerande sosialt system er så utbreidd og så lite utfordra at ho oftast berre passerar som eit udiskutabelt dogme.
Det er heva over tvil at alle problem i verda skal og kan verte løyste på ein uhilda og korrekt måte gjennom vedtak i domstolane, nasjonale eller internasjonale. I samfunn som representantar for den vestlege verda vil legge under seg, anten ved kolonisering eller ved kulturpåverknad, er manglande lovverk nytta på same vis som manglande oversikt over eigedomstilhøve. Der det ikkje finst lover og registre som samsvarar med vestleg tradisjon, er det ingen hindringar mot å ta seg til rette. Befolkninga i desse områda må verte oppseda og sette under administrasjon. Dei mangler det den siviliserte verda har og det er derfor i deira eiga interesse om landområda dei bur på vert teke over og invaderte. Europeiske ekspertar vil ikkje sette seg inn i system som skil seg frå det dei sjølve er vande med. Dei seier at det ikkje finst lov og orden andre stader enn der dei vestlege reglane har fått innpass.
Saman med antropologen Laura Nader har Mattei skrive om nattsida til dette vanlege biletet av rettsstaten. Dei syner korleis tilvisingar til lov og rett vert nytta av vestlege land som orsaking for å halde fram med å plyndre ressursane i andre delar av verda. Samfunnsforskinga stør opp under territoriale krav frå statar og private samanslutningar på eigedom som tidlegare ikkje hadde hatt ein klar eigar. Slik forsking er ikkje anna enn ideologiske omtolkingar. Eigarskap til land og vatn er berre godkjend om særskilde juridiske krav er tilfredsstilte. Uregistrert eigedom finst ikkje. Folk som lever under slike uorganiserte tilhøve har ingen rett på land og vatn. Krav om registrering og regulering har medverka til å vri eigedomsforholda enno meir i samsvar med interessene til statar og organisasjonar som allereie på førehand var dei mektigaste.
Rettsstaten som utplyndrar
Det vestlege rettssystemet har vore ein reiskap for å få gjennom utplyndring av ei rekke område i verda. Manglande respekt for lov og rett har vore grunngjeving for intervensjon og krigføring. Veike motstandarar utan eit utvikla statssystem med lover og domstolar som i Europa og USA har vorte okkuperte slik at ein kan oppdra dei til demokrati og folkestyre. Snakket om rettsstat, at lova styrer, har til føremål å skjule at det ikkje er lova, men menneska som rår. Det fins inga objektiv lov heva over samfunnet. Lova må verte forstått og godteke for å vere verksam.
Den amerikanske sosiologen Silvia Federici viser til at også organisasjonar som Verdsbanken og FN no snakkar om allmenningar. Verdsbanken vart opphaveleg danna for å gje middel til å bygge opp land etter øydelegginga under andre verdskrigen. Etter kvart er målsettinga å motverke fattigdom i verda. Dette dreier seg om ein kamp mot fattigdom som stort sett går ut på å gjere land avhengige av internasjonale lån. Under dekke av å verne biologisk mangfald og global felleseigedom, har Verdsbanken gjort regnskogar om til økologiske reservat. Ordlyden felleseige tyder i denne samanhengen privatisering. Dei som har budd i regnskogane og livnært seg der, vert forviste og erstatta av folk som kan betale for ein ny og kostbar økoturisme. FN har på si side revidert det internasjonale lovverket som regulerer tilgangen til havområda slik at regjeringar no kan hindre allmenn bruk av sjøvegane.
Dette er gjort under henvising til kor viktig det er å bevare felles arv for heile menneskeslekta. Bevaring av artsmangfald har vore eit påskot Verdsbanken har nytta seg av for å endre eigarstrukturen i regnskogane. Argumentasjonen er at etter som desse områda er oppsamlingslager for karbon som heile jordkloten må kunne nyte godt av, kan ein ikkje godta egoistisk og kortsiktig drift av lokale grupper utan naudsynte papir som viser at dei er rettmessige eigarar. Økonomiprisen til minne om Alfred Nobel gjekk i 2009 til den amerikanske statsvitaren Ellinor Ostrom. Ho hadde gjennom ei årrekke kritisert tenkinga om at folk i lokale kollektiv ikkje kunne løyse kompliserte problem. Ho dokumenterte at verken privat eller offentleg regulering gjev betre svar på innfløkte økonomiske utfordringar. Forskinga hennar gjorde det klart at lokale styringsformer basert på frivillig samarbeid er meir effektive enn både privat og statleg styring.
Henta frå https://www.researchgate.net/. |
Falsk førestilling
Lokale forvaltingskollektiv treng ikkje mandat frå storsamfunnet. Gjensidig tillit mellom deltakarane gjer forvaltinga effektiv. Økt byråkratisering og innføring av marknadsøkonomiske modellar, svekker lønsemda. Regjeringar gjer ikkje alltid ein betre jobb enn brukarane når det gjeld å organisere og beskytte viktige ressursar. Ostrom viser til at risproduksjonen kan vere høgre der bøndene sjølve har styringa. Vatnforsyninga er meir likt fordelt og utstyret i betre stand enn der styremaktene står for organiseringa.Med artikkelen frå 1968 skapte Hardin eit bilete der brukarane av allmenningsressursane var låste fast i ein evigvarande tragedie med overforbruk og øydelegging.
Oppfatninga om at allmenningar ikkje hadde eigarar har gjort det lett for styremaktene å påstå at lokale brukarar øydelegg ressursane. Det er skapt eit politisk klima der det vert mogleg å gjennomføre store endringar i bruksretten av allmenningane. Påstandar om at uopplyste brukarar trugar uregulerte eigedomar er nytta for at statlege og store private organisasjonar skal legge under seg stadig nye landområde. Det finst ei tru på at rasjonell planlegging skal løyse sosiale og miljømessige problem. Det er utvikla ein politikk som tek utgangspunkt i at lokale innbyggarar ikkje er i stand til effektiv styring og drift av skog, vatnressursar, jakt og fiske. I mange land er kontrollen over naturressursane gjeve over til eit nasjonalt byråkrati. Desse ekspertbyråkratane har til oppgåve å finne fram til verknadsfulle og effektive måtar å gjere seg nytte av naturressursane på. Etter dette synet har ikkje vanlige folk nok kunnskap til å overvinne miljøproblema.
Dei vert reduserte til passive observatørar, medan profesjonelle planleggarar er allvitande velgjerarar. Trua på at sentrale kontor skal utforme detaljerte forskrifter er basert på ei falsk førestilling om at berre ekspertar kan ta fornuftige val. Ostrom avviste denne tenkinga. Det finst ikkje sanningar som berre profesjonelle planleggarar kjenner til, sa ho. Forskinga hennar stør ikkje trua på hjelpelause individstengde inne i sosiale dilemma. Folk som er avhengige av ein felles ressurs, opptrer ikkje slik at dei øydelegg for fellesskapet. Når folk kommuniserer direkte med kvarandre, andlet til andlet, vert dei stort sett einige om felles framgangsmåtar som dei også rettar seg etter i praksis.Tesen til Garrett Hardin om tragedien ved allmenningane har gjeve næring til den blinde trua på kor fortreffeleg den private eigedomsretten er, og paradoksalt nok, ein tilsvarande naiv synsmåte der statleg styring alltid vert svaret på problem med å forvalte naturressursane. I motsetning til tragedietenkinga kan ein hevde at mange og små brukarar i eit uregulert fellesskap, tek meir, og ikkje mindre, omsyn til ressursane enn store eigarar, anten dei er private eller offentlege.
Torbjørn Kalberg,
sosiolog, tokalb@ broadpark. no
Litteratur:
Federici, Silvia (2011) Feminism And the Politics of the Commons The Commoner 14 http://www.commoner.org.uk/wp-content/uploads/2011/01/federici-feminism-and-the-politics-of-commons.pdf Hardin, Garret (1968) Tragedy of the Commons Science. Mattei, Ugo og Laura Nader (2008) Plunder When The Rule of Law is Illegal. Malden.
....................................................
Samme artikkel og flere artikler
ligger på nettstedet Reseachgate
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Skriv gjerne en kommentar!