DEBATT
NORDISK BUREISARKOLONIALISME
NORDISK BUREISARKOLONIALISME
Thorbjørn Kalberg, tokalb@icloud.com
Sosiologen Per Otnes hevda i 1970 at framferda til den norske staten andsynes samane ikkje skilde seg frå andre kolonimakter (Otnes, 1970). Han har vore nokså einsam om denne oppfatninga. Historikarar avviser at samfunnsutviklinga i nord har vore som i kjende kolonistatar. Nordiske land har lagt samiske område under seg som ein heilt vanleg del av kongedømma deira og har aldri hatt eit uttalt program om kolonisering (Moseng mfl., 2003). Ei svensk utgreiing slo i 1986 fast at Sverige ikkje var kolonistat (sou 1986: 36, s. 164). Kolonialisme er nemleg erobring av framand land, det må vere hav av saltvatn mellom kolonien og moderlandet (Fur, 2013, s. 25– 26). Det er brotsverk andre nasjonar gjorde seg skuld i. Norden har kritisert slike brotsverk og stått opp for dei undertrykte (Andersson Burnett; Höglund, 2019,s. 1).
Denne artikkelen viser til fleire døme der Noreg og Sverige står fram som kolonistatar. Skandinavisk kongemakt kjempa i hundreår for herredømme over samisk land. Juristar utvikla teoriar som undertrykte samisk kultur. Norske og svenske styremakter tok på 1920-talet eigedommar frå samiske familiar og tvangssende dei frå heimane deira. Forbod mot andejakt i Kautokeino og fiske i Tanaelva hindrar tradisjonell fangst. Stortingsfleirtalet krev tvangsslakting av reinsdyr. Regjeringa saboterer vedtak i Høgsterett som gjev samar medhald i at vindkraft trugar reindrifta. Kolonial verdsordning. I fleire hundreår tevla Danmark-Noreg og Sverige om kontrollen over huder og skinn, edelsteinar og perler. Bygginga av Vardøhus festning i starten av 1300-talet reiste eit norsk grensemerke mot aust som samstundes sikra kontroll over samane (Pedersen, 1994, s. 18). Området rundt Varangerfjorden hadde ei stor samisk befolkning. Nedgangstida for norsk statsmakt etter svartedauden gjorde at russisk og svensk påverknad styrkte seg. Rivalisering mellom danske, svenske og russiske statseiningar vaks fram på nytt som følgje av leitinga etter nye handelsruter i Nordishavet. Kristian IV sigla i 1599 ein stor flåte langs kysten av Finnmark mot Kolahalvøya for å markere makt og styrke.
Det vart danna militære og kyrkjelege kolonistasjonar som skulle verke avskrekkande overfor russiske og svenske styremakter. Svenske Karl IX skaffa fram kart der Sverige var hovudmakta i nord. Kristian IV teikna kart der Finnmark og Kola var under dansk herredømme (Hagen, 2004). Ei fredsstifting i 1613 sikra dansk-norsk kontroll over kystområda. Grensereguleringa i 1751 utvida det norske territoriet med indre Finnmark som del av landet. Den juridiske grunngjevinga for at skandinaviske statar sikra seg samiske område, låg i anerkjenninga av samisk eigedom. Tillegget til grenseavtala, lappekodisillen, stadfesta retten samane hadde på førehand. Hundre år seinare akta ikkje styremaktene eigedomsformer som baserte seg på hevd og sedvane utan statleg godkjenning og registrering. Nasjonalstaten som mål på vellukka samfunnsutvikling erstatta likeverdet mellom folkeslaga. Mineralrikdom i samisk område bana veg for ei kolonial verdsordning. Stormaktambisjonane til dei skandinaviske statane kvilte på samisk naturkunnskap. Kristian IV oppmoda til å leite etter metall. Det vanka finnarlønn om ein fann noko, straff om ein ikkje sa frå. I 1644 vart det sett i gang koppardrift på Røros. I 1752 ga danskekongen ti år med skattefritak til dei som ville dyrke nytt land i Noreg (Tronstad, 1981, s. 12). I Sverige fekk nybyggarar fritak frå militærtenesta, skattefridom, såkorn og tilskot til dyrehald. Samar fekk påbod om å selje varer til gruveverksemdene og å utføre transportarbeid (Nordin & Ojala, 2017). Ordninga vart gjennomført på same viss om utskriving av soldatar til krigsteneste. Dei som rømde, vart jaga som lausgjengarar og fengsla (Naum, 2018, s. 10–11). Gruvedrifta gjorde det mogleg å finansiere slavehald og plantasjedrift. Koppar frå Røros vart sendt med skip frå Trondheim til Amsterdam. På 1700-talet var skatten frå Røros over halvdelen av skatteinntekta for Noreg (Sprauten, 2008, s. 61). Sverige produserte meir enn halvparten av kopparet i verda. Svenske verksemder lagde maskinar og arbeidsreiskapar til plantasjane i dei nordamerikanske koloniane.
Urørt land
Den australske samfunnsvitaren Patrick Wolfe skreiv om frigjering frå kolonial undertrykking (Wolfe, 2006). Om nybyggarar tek over landet til ei befolkning, er dette bureisarkolonialisme, anten dei er langvegsfarande eller ikkje. Målet er å skifte ut den opphavelege folkesetnaden med eigne nybyggarar. Det gamle kolonisystemet tok slutt da koloniane vart sjølvstendige. Bureisarkolonialismen har ingen slutt. Bureisarane kjem for å verte verande. Urfolk vert sende i reservat eller flytte bort frå heimstaden for å gje plass for nye bureisarar. Det einaste dei treng å gjere for å vere til bry, er å halde seg der dei høyrer heime.
Bureisaren er vegvisar til urørt land. Bureisarane kan, som i Australia, vere nybyggarar frå andre sida av kloten. I Skandinavia tok dei over landskapet litt etter kvart. Førestillinga om noko audsleg, at noko er villmark, er drivkrafta i bureisarkolonialismen. Samisk land er framstilt som «kvite flekkar» på kartet (Lien, 2018). Bureisarforståinga deler verda inn i styrande og styrte, dei som har ein stat, og dei som berre finst, hulter til bulter på jordflata. Fredsslutninga etter trettiårskrigen på 1600-talet skapte den moderne nasjonalstaten med rom berre for eitt folk. Alle som bur innanfor grensene for eit land, må vere ein integrert del av statsmakta. Sjølvstendet til folk utan nasjonalstat vert truga av bureisarstyret. For å bøte på manglande samisk statsmakt er det oppretta sameting og særskilde forvaltingsområde.
Dei skandinaviske statane er likevel ikkje i stand til å ta vare på interessene til samane som urfolk. Sentralmakta tek ikkje samiske representantar med på råd, kallar dei ikkje inn til møte der vedtak vert fatta, jamvel om avgjerdene påverkar samisk kvardag. Sametinga er rådgjevande organ utan reell makt. Dei får økonomiske middel for å organisere politikken til statseiningane. Etter opphevinga av apartheid sette Sør-Afrika ned ein kommisjon for sanning og forsoning. Ei canadisk gransking gjorde i 2015 styremaktene ansvarlege for overgrep mot inuitar og indianarar. I Noreg oppnemnde Stortinget i 2018 ein kommisjon som skal granske erfaringar samar har hatt i møte med fornorskingspolitikken.
Det samiske kyrkjerådet seier denne politikken ikkje berre førte til tap av språk og kulturell skam. Han førte til «bortdefinering av samiske landrettigheter, nedtoning av samisk selvbestemmelse og systematisk oppløsning av samiske lokalsamfunn» (Samisk kirkeråd, 2020). Kommisjonen tek utgangspunkt i at undertrykkinga er eit avslutta kapittel. I Sverige er det òg arbeidd med å forlike samar med statleg urett. Om ein skal få til forsoning, må ein ta inn over seg at det finst ei bureisarkolonialistisk historie. Utan ei slik forståing kan forsoningskommisjonane styrke og ikkje svekke bureisarkolonialismen. Oppgjeret med fornorsking og forsvensking kan vanskeleg føre fram om ikkje politikken vert sett som del av eit kolonialistisk system (Össbo, 2020, s. 423).
Naturmenneske
Staten får ikkje rett over jorda ved å utrope seg til eineherskar. Juristar utvikla teoriar om at dei som bur i område bureisarstaten la under seg, ikkje hadde slike rettar på førehand (Ostrom, 2010 s. 650). I det nye statsveldet etter opplysingstida var det berre privateigedom som gav rett til å eige noko (Tuori, 2015). Ikkje noko kunne vere privat eigedom om det ikkje vart uttrykt på eit papir gjeve av styremakta. Den verkelege eigaren over område utan lovlege papir var etter dette synet staten. Staten kunne gje dei som nytta jorda til næringsføremål, rett til å halde fram med dette. Men da kunne òg staten ta retten tilbake (Gjelsvik, 1919, s. 113–114). Fram til 1800-talet gav rettspraksis samane lik rett over eigedommane deira som jordbrukarar. Påstandar om at privat eigedom er ukjend i samisk rettsoppfatning, gjorde at praksisen vart endra (Tønnesen, 1972). I røynda eigde samiske familiar jordområda dei nytta til jakt og fiske og reindrift (Kuokkanen, 2020b, s. 299). Før skandinaviske jordbrukarar fann vegen mot nord, fanst døme på korndyrking isamiske område (Bergman & Hörnberg, 2015).
Eit verk om samisk historie frå 2021 drøftar ikkje om privateigedom høyrer til i samisk rett (Andresen mfl., 2021). Mytane om det eigedomslause folket er framleis levande. Fordommar om at samar har eit særeige tilhøve ikkje berre til eigedom, men òg til landskap og dyreliv, bidrar til framstillinga av samar som naturmenneske. Ved å gjere samar til andre menneske enn bureisarane gjer ein nett det bureisarstaten vil. Bureisarkolonialismen ser seg sjølv som noko daglegdags. Bureisarane vert det normale, samane er noko uvant, dei høyrer heime i ei anna tid eller verd. Dei er unaturlege fordi dei liknar meir på natur.
I Sverige vart det utvikla eit organ for å ta seg av det samiske naturfolket. Det såkalla lappvesenet hadde futar som regulerte livet på detaljnivå. Samar høyrde heime i fjellheimen som andre dyr og planter. Dei skulle gå kledd i sine gamle drakter både til fest og i kvardagen. Samelua skulle vere raud med blå render for kvinner og blå med raude render for menn. All framand påverknad var ein uting (Andersson Hjulman, 2017, s. 52). Systemet stengde ute samar med fast bustad. Samar vart berre dei som heldt til i eit nomadisk fellesskap. Reindriftslova frå 1928 bestemte at kvinner som gifta seg med ein som ikkje var reindriftsutøvar, ikkje lenger var same (Prop. 1928: 43, §1). Semja mellom norske og svenske styremakter om ein reinbeitekonvensjon i 1919 gjorde at samiske familiar vart fråteke eigedommane sine langs kysten i Troms og tvangsflytta lenger sør i Sverige (Labba, 2021). Norske styremakter hadde pressa «på for å redusere beiteområdene». Sverige viste til slutt «ettergivenhet overfor norske krav». Store delar av Troms vart «frigjort» (nou 1984: 18, s. 195).
Tvangstiltak
Tvangstiltaka syner seg på fleire vis. Folk i nordområda har drive med jakt på ender og gjess på vårvinteren. På 1950-talet vart jakta forbode i Noreg. Kommunestyret i Kautokeino hevda forbodet braut med rettsreglane i lappekodisillen. Tradisjonen med vårjakt hadde gått føre seg før norsk statsforvalting vart innført. I 1988 trassa kommunestyret styremaktene og gav innbyggarane rett til å jakte. Ordføraren klaga til miljøvernministeren om at jegerar var trakasserte av «store politistyrker og bruk av helikopter og hunder» (Loddenutvalget, 2021 s. 64). Fram til 2023 er det lov å jakte, men berre i Kautokeino, og berre for dei som har budd her meir enn fem år. Kvota er 150 ender i året. Jakta er avgrensa til 10 dagar i mai og juni. Jakta i Kautokeino omfattar under 1 % av ender som vert skotne i Noreg. Miljøverndepartementet meiner likevel samisk vårjakt fører til tap av naturmangfald, og er i strid med moderne forvaltingsprinsipp. Tanaelva er grenseelv mellom Noreg og Finland. På slutten av 1800-talet vart det forbod mot lystring og bruk av garn tvers over elva. Samar som var bufaste gardbrukarar, fekk rett til nettfiske og kommersielt sal av laks. Dei vart kalla «laksbrevhaldarar» og måtte bu mindre enn to kilometer frå elva og ha ei høyavling på minst 2000 kilo om året (Ween, 2012). Samiske fiskemåtar med ulike garn vart sterkt regulerte. Ein kunne berre fiske i korte periodar kvart år. På finsk side vart det i 1953 seld under 600 dagskort for fiske. Ti år seinare hadde talet auka til over 2000. I 2013 vart det seld over 33 000 dagskort. Turistfisket tok opp til 40 % av fisken som vart fanga (Holmberg, 2018, s. 47).
Ulike syn på verda
I vestleg historieoppfatning er det skriftlege nedteikningar som avgjer om eit folk har ei historie. Munnlege tradisjonar er ikkje fullverdige. Vestleg vitskap ser seg sjølv som objektiv sanning, kunnskapen til urfolk er overtru. Men all kunnskap bygger på erfaringar folk skaffar seg gjennom verksemd der dei bur og lever. Kunnskap er delt med og vert til i samliv med andre. Han er ikkje statisk, men endrar seg heile tida. Det er det som gjer han tradisjonsbunden. Kunnskap vert testa gjennom prøving. Han vert ført vidare om han gjev resultat, og forkasta om resultat ikkje kjem eller vert annleis enn venta. Forskarar som ikkje har tru på anna enn målbare tilhøve, nektar for at ulike syn på verda kjem fram i usemje om tal og statistikkar.Biologar som seier rovdyr er ein naturleg og naudsynt del av økosystemet, seier samstundes at mennesket ikkje høyrer til her. Dei bryt med oppfatninga om samliv og einskap mellom menneske og natur (Holmberg, 2018, s. 50). Dersom ressursforvaltinga held fast på eit skilje mellom natur og kultur, er det uråd å kome fram til løysingar som er berekraftige i verkeleg forstand (Joks, 2015). Om fiskebestanden går ned, kan det skuldast åtak på smålaks frå andre fiskeslag og frå dyr det ikkje vert jakta på, som ender, oter og sel.
Det kan ikkje utan vidare vere rett å seie at overfiske skuldast tradisjonelle fangstmetodar (Holmberg, 2018, s. 53). Likevel la styremaktene i 2022 ned forbod mot jamvel tidsavgrensa fiske i Tanaelva med tradisjonelle reiskapar. Trua på at samisk næring ikkje tek omsyn til naturen, gjeld òg i reindrifta. Det er fleirtal i Stortinget bak påstandar om overbeite. Men talet på dyr er ikkje eigna som grunnlag for politiske vedtak. Det finst ikkje sanningar som berre profesjonelle planleggarar kjenner til (Ostrom, 2010). Forsking viser at reinbeite bidrar til å bremse oppvarminga av jordkloten (Vassnes, 2022). Likevel vert avgjerder om tvangsslakting tekne med tilvising til berekraft. Å ta frå urfolk retten til å rå over jorda fordi retten deira må vike for fellesskapet, er ein del av kolonisystemet (Össbo, 2014). Norsk Høgsterett kom i 2021 fram til at det var ulovleg å reise vindkraftanlegg der samiske reindriftarar hadde beitemarker for dyra.
Regjeringa bøygde seg ikkje for Høgsterett. Når det gjeld urfolk, er ikkje lova noka å respektere. Dei som er mot vindkraft, vert til talspersonar for særinteresser, mens utbyggarar kjempar for fellesskapet. Bureisarkolonialismen skyv naturvernet framfor seg (Kuokkanen, 2020a). I Nord-Sverige auka talet på vindkraftverk frå 48 i 2003 til 704 i 2014 (Kløcken Larsen mfl., 2016, s. 13). Argument om at tiltak er til beste for samfunnet som heilskap, vert snudd mot dei som tiltaka går utover. Samiske interesser må vike for grøn teknologi.
Referansar
Andersson Burnett, L., & Höglund, J. (2019). Introduction: Nordic Colonialisms and Scandinavian Studies. Scandinavian Studies, 91(1–2), 1–12. https://doi.org/10.5406/scanstud.91.1-2.0001 Anderssson Hjulman, T. (2017). Ett med naturen: En studie av hur naturen omförhandlades i mellankrigstidens konflikter mellan naturskydd och samiska rättigheter. Luleå tekniska universitet. Andresen, A., Evjen B., & Ryymin, T. (red.). (2021). Samenes historie fra 1751 til 2010. Cappelen Damm Akademisk. Bergman, I., & Hörnberg, G. (2015). Early Cereal Cultivation at Sámi Settlements: Challenging the Hunter–Herder Paradigm? Arctic Anthropology, 52(2), 57–66. https://www.jstor.org/stable/ 26449415 Fur, G. (2013). Colonialism and Swedish History: Unthinkable Connections? I M. Naum og J.M. Nordin (red.), Scandinavian Colonialism and the Rise of Modernity: Small Time Agents in a Global Arena (s. 17–36). Springer Verlag New York. Gjelsvik, N. (1919). Norsk Tingsret. Forelæsninger. Nikolai Olsens Boktrykkeri. Hagen, R.B. (2004). Kong Christian IVs tokt til det ytterste nord i 1599 – Bakgrunn og konsekvenser. I R. Blix Hagen og P.E. Sparboe (red.), Kongens reise til det ytterste nord (s. 1–28). Universitetsbiblioteket i Tromsø. Holmberg, A. (2018). Skuvlaalbmá Áslat Niillas Áslat. Bivdit Luosa – To Ask for Salmon. Saami Traditional Knowledge on Salmon and the River Deatnu: In Research and Decision-making [masteravhandling]. Universitetet i Tromsø. Joks, S. (2015). «Laksen trenger ro»: Tilnærmingt il tradisjonelle kunnskaper gjennom praksiser, begreper og fortellinger fra Sirbmá-området. Universitetet i Tromsø. Kløcken Larsen, R., mfl. (2016). Kumulativa effekter av eksploateringen på renskötselen – vad behöver göras inom tilståndsprocesser. Naturvårdsverket Rapport 6722. Kuokkanen, R. (2020a). The Deatnu Agreement: A contemporary wall ofsettler colonialism. Settler Colonial Studies, 10(4), 508–528. https://doi.org/10.1080/2201473X.2020.1794211 Kuokkanen, R. (2020b). Reconciliation as a Threat or Structural Change? The Thruth and Reconciliation Process and Settler Cononial Policy Making in Finland. Human Rights Review, 21(3), 293–312. https://doi.org/10.1007/s12142-020-00594-x Labba, E.A. (2021). Herrene sendte oss hit: Om tvangsflyttingen av samene. Pax. Lien, S. (2018). Performing academic Masculinity in the Arctic: Sophus Tromholt and Roland Bonaparte’s photographic accounts of Sámi peoples and Northern landscapes. Journal of Aesthetics & Culture, 10(4), 1–18. https://doi.org/10.1080/20004214.2018.1498677 Loddenutvalget. (2021). Lodden – en kulturbærende sedvane i Guovdageaidnu. En utredning om lodden i Guovdageaidno. April 2021. Moseng, O.G., Opsahl, E., Pettersen, G., Sverdrup, I., & Sandmo, E. (2003). Norsk historie 2: 1537– 1814. Universitetsforlaget. Naum, M. (2018). The Pursuit of Metals and the Ideology of Improvement in Early Modern Sápmi, Sweden. Journal of Social History, 51(4), 784–807. https://doi.org/10.1093/jsh/shx011 54 Nordin, J.M., & Ojala, C.G. (2017). Copper worlds: A historical archaeology of Abraham and Jakob Momma-Reenstierna and their industrial enterprise in the Torne River Valley, c. 1650–1680. Acta Borealia, 34(2), 103–133. https://doi.org/10.1080/08003831.2017.1397397 NOU 1984: 18. (1984). Om samenes rettsstilling. Justisdepartementet. Ostrom, E. (2010). Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems. American Economic Review, 100(3), 641–672. https://www.jstor.org/stable/27871226 Otnes, P. (1970). Den samiske nasjon. Pax. Pedersen, S. (1994). Bruk av vann og land i Finnmark i historisk perspektiv. I NOU 1994: 21. Justisog politidepartementet. Prop. 1928: 43. (1928). Kungl. Maj:ts ‘proposition till riksdagen med förslagtill lag omde svenska lapparnas rätt till renbete i Sverige m. m. Samisk kirkeråd. (2020). Arbeid med sannhet og forsoning. Ressurshefte for menigheter. SOU 1986: 36 (1986). Samernas folkrättsliga ställning. Justitiedepartementet. Sprauten, K. (2008). I dørtrekken fra Europa: Røros kobberverk på 1700-tallet. I Årbok for NordØsterdalen, 27 (s. 56–66). https://dms-cf-08.dimu.org/file/0331uxoSv2HN Tronstad, R. (1981). Finnmarkshandelen i 1680-åra. Universitetet i Oslo. Tuori, K. (2015). The theory and practice of indigenous dispossession in the late nineteenth century: the Saami in the far north of Europe and the legal history of colonialism. Comparative Legal History, 3(1), 152–185. https://doi.org/10.1080/2049677X.2015.1041732 Tønnesen, S. (1972). Retten til jorden i Finnmark. Universitetsforlaget. Vassnes, B. (2022, 17. november). Teknologi og klimaregnskap. Klassekampen, s. 19. Ween, G.B. (2012). Resisting the Imminent Death of Wild Salmon: Local Knowledge of Tana Fishermen in Arctic Norway. I C. Carothers, K.R. Criddle, C.P. Chambers, P.J. Cullenberg, J.A. Falls, A.H. Himes-Cornell, J.P. Johnsen, N.S. Kimball, C.R. Menzies, & E.S. Springer (red.), Fishing People of the North: Cultures, Economies, and Management Responding to Change (s. 153–171). Alaska Sea Grant. https://doi.org/10.4027/fpncemrc.2012 Wolfe, P. (2006). Settler colonialism and the elimination of the native. Journal of Genocide Research, 8(4), 387–409. https://doi.org/10.1080/14623520601056240 Össbo, Å. (2014). Nya vatten, dunkla späglingar: Industriell kolonialism genom svensk vattenkraftutbyggnad i ränskötselsområdet 1910–1968. Umeå universitet. Össbo, Å. (2020). Från lappmarksplakat till anläggarsamhällen: Svensk bosättarkolonialis gentemot Sápmi. Historisk tidskrift, 140(3), 420–443........................................
Debattinnlegget kan lastas ned
som PDF frå reseaschgate.net
Debattinnlegget kan lastas ned
som PDF frå reseaschgate.net
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Skriv gjerne en kommentar!