Negerlandsbyar og moderne utviklingsteori

Negerlandsbyen i Frognerparken i 1914.

 Negerlandsbyar og moderne ut­viklings­teori

av Torbjørn Kalberg
materialisten 4-14
moderne utviklingsteori

Men­neske­ut­stil­lingar var mykje nytta i glan­stida til kol­onial­ismen. Små og store grup­per av folk frå eksot­iske land vart viste fram som kur­iosi­tetar for eit nys­gjer­rig pub­li­kum på euro­pe­iske sir­kus av ymse slag. Slik skulle ein vise kor stor­slåtte dei siv­ili­serte var i høve til vill­menn i merke­lege kos­tyme eller utan klede i det heile. Etter kvart vart slike fram­syn­ingar eit for ope teikn på under­trykk­ing av folk i den tredje verda. Føre­still­ing­ane om dei store skil­nad­ene på primi­tive folke­slag og avan­serte kul­tur­sam­funn måtte finne andre ut­trykks­måtar. Eg vil inn­leie denne ar­tik­kelen med å gje eit lite riss av desse me­nneske­lege dyre­park­ane. Der­etter vil eg argu­mentere for at fleire mod­erne ut­vik­lings­teo­riar fører vid­are tradi­sjon­ane bak ideen om neger­lands­byane.

Men­neske­ut­stil­ling­ar på rekke og rad

I samband med grunn­lovs­jubileet i 2014 skapte kunst­narane Fadlabi og Cuzner debatt om «kongo­lands­byen» i Frogner­parken. Dei vart møtte med skuld­ingar om at dei blåste liv i hundre år gamle for­dommar. I Frogner­parken i Kristiania vart det i 1914 halde ei jubi­leums­ut­stil­ling for å feire grunnlova av 1814. I eit hjørne av ut­stil­linga vart det til­verka ein «neger­landsby». Heilt sidan den første verd­sut­stil­linga i London i 1851 hadde det vore vanleg å stille ut «usivili­serte folke­slag» som del av pro­gram­met på messer om mod­erne handel og indu­stri. 

I Paris vart det i 1889 halde ei stor­mønst­ring for å minn­ast den franske revolu­sjonen. I Chicago feira ein i 1893 at fire hundre år hadde gått sidan Columbus starta inva­sjonen av Amerika. Ut­still­inga i 1904 i St. Louis mar­kerte hundre­års­dagen for over­tak­inga av det store land­om­rådet Louis­iane, som ameri­kanar­ane kjøpte frå Frank­rike i 1804. På desse ut­stil­ling­ane vart folk i Europa og usa kjende med nye opp­finn­ingar som elek­tri­sitet og pari­fer­hjul, Eiffel­tårnet, tygge­gummi og det på litt over 50 år, frå 1877 til 1931, organi­sert meir enn 40 folke­ut­still­ingar med inu­ittar, kosakkar, nubi­ar­ar og ashanti­krigar­ar. Sirkus Hagen­beck gjesta Oslo i 1929 med 25 svarte som­aliar­ar og 20 indarar frå Sri Lanka. I Italia viste fascist­styre­makt­ene fram ny­er­obra inn­fødde frå Aust­Afrika, så seint som i 1940.

I ut­stil­ling­ane av primi­tive folke­ferd var det vik­tig at dei inn­fødde såg krig­erske og ville ut. Slike gjorde størst suk­sess. Ut­stil­ling­ane gjorde fan­tasi­fulle hist­orier om men­neske­leg ut­vik­ling til alle­manns­eige. Men­neske­fram­syn­ing­ane i om­gjev­nader som anten var reine zoo­log­iske hagar eller likna på ein, styrkte den kol­oni­alist­iske ideo­logien om kor over­legne euro­pear­ane var i eitt og alt. Siv­ilisa­sjonen trengde seg fram med kjempe­steg og gjorde slutt på bar­bar­iske leve­sett. Til­skod­ar­ane for­stod at primi­tive vill­menn hadde valet mel­lom å la seg kol­oni­sere eller gå under. 

Diverre er ikkje slike men­neske­ut­stil­lingar berre spørs­mål om hist­orie. Opp­lysings­tida skapte trua på vest­leg kul­tur som grunn­laget for rett­fer­dig styre­sett og vør­dnad for dei uni­vers­elle men­neske­rett­ane. Fram­leis vert inn­fødte frå små sam­funn uta­for USA og Vest-Europa heng­de ut som døme på mindre­verdige livs­former.

Mytisk verd 

Tilhengar­ane av opp­lys­ings­pro­sjektet ville spreie vest­leg kultur til bio­log­isk og kultur­elt under­legne folke­slag. Kolo­ni­sering vart eit human­ist­isk ideal. Plikta til å ut­danne og sivil­isere gjekk saman med retten til å leggje under seg fram­and land. Inn­fødde mot­stand­arar av euro­peiske skikkar var bar­bar­ar som nekta folket sitt å ta del i fram­steget. 

I den myt­iske verda som kolo­niutstill­ingane skapte, fekk euro­pear­ane opp­leve eks­ot­iske aktivi­tetar som å ri på kamelar, verte frakta i rick­shaw, smake asi­atisk mat og kjøpe farge­rike og uvante klede. For å for­svare erob­ringar av nye land­område vart folk i koloni­ane fram­stilte som uduge­lege når det galdt kul­tur og søme­leg åt­ferd. Ut­stil­ling­ane vart ein frami­frå rei­skap for å drive eins­rett­ing og propa­ganda. Alle skulle dra heim med kunn­skap om kor vel­lukka og hel­dige dei var som høyrde til i eit siv­ili­sert land. 

Med verds­ut­stil­ling­ane fekk millionar av til­skod­arar eigen­røynsle i å sjå ikkje­euro­pe­arar som mindre­verd­ige. Den vit­skap­lege ras­ismen vart folke­eige. Sam­stundes fekk antro­po­logar og rase­forsk­arar målt primi­tive hovud­kallar. Etter kvart for­svann likevel det opp­lys­ings­mes­sige ved folke­fram­syning­ane. Det var i lengda ingen god re­klame for fram­steg og ut­vik­ling om primi­tive folk skulle halde fram å prege inter­nasjon­ale ut­stil­lingar. Da ville jo kol­oni­ser­inga ha vore få­fengd. 

Ut­stil­ling­ane over­tydde folk om ves­ent­lege skil­dnader mel­lom «moderne» folke­slag og «til­bake­stå­ande», dei som fram­leis var på eit stadi­um i ut­vik­linga som gjorde dei meir lik dyr enn full­verd­ige menneske. Deira hist­orie var ikkje den same, dei hadde ikkje ein gong hist­orie. I dag er dei menneske­lege dyre­park­ane stort sett gløym­de sym­bol frå kol­oni­tida. 

Krigerske stein­alder­menneske

Den koloniale tankegangen, derimot, lever i beste vel­gå­ande. Evo­lu­sjonspsyko­logen Steven Pinker fortel om skild­naden mellom oss, dei frede­lege i demo­krat­iske sam­funn og dei andre, dei krig­erske stein­alder­menneska og dei som jam­vel i dag lever utan ein moderne stat. I eit inter­vju i den eng­elske avisa The Guard­ian seier han at vi som er så held­ige å bu på kloten i våre dagar «opp­lever den mest fred­fylte tids­epoken så lenge men­neske­arten har vore til». (Pinker 2011a).1 I dag finst berre «krig i mindre, fat­tig­are og til­bake­stå­ande land». (Pinker 2011, s. 302). Stor­maktene «og ut­vikla statar i det heile, har slutta med å krige mot kvar­andre». (Pinker 2011, s. xxiii). 

I vaske­setelen til The World Until Yester­day får lesar­ane vite at bio­logen Jared Dia­mond av­slører «kor­leis for­fedrane våre levde i milli­onar av år». Moderne «stamme­samfunn gjev eit frami­frå gløtt» inn i livet slik det ein gong var for heile menneske­slekta. (Dia­mond 2012). Men­neske­ut­stil­ling­ane i den gamle kol­oni­tida viste fram ikkje­euro­pe­iske folk som ville bar­bar­ar. Dei var lågt­stå­ande vesen som levde usle liv i skitt og sjuk­dom i holer og strå­hytter. I mod­erne evo­lu­sjons­psyko­logi er det fritt fram for lik­nande røver&ahy;historier, i­blanda stati­stikk og prosent­tal for å gje dei større tru­verd. Slik vil ut­vik­lings­teo­retik­ar­ane over­tyde lesar­ane om at det finst prov for på­stand­ane deira. Pinker og Dia­mond vert hylla for syns­punkta sine om det valde­lege menn­esket. Forsk­inga deira er halde fram som verdi­fulle bi­drag til å for­stå kor bra det er i mod­erne vest­lege statar til skild­nad frå primi­tive bu­sett­ingar utan stats­apparat.

Kant og Hegel – læremeistrar for Pinker

For Pinker er «livet i natur­til­stand­en» prega av «kron­iske røvar­åtak og kon­fliktar». (Pinker 2011, s. xxii). Han hevdar krig er ein evig­var­ande til­stand som har forma menneska gjen­nom fleire hundre­tusen år. Sjøl­vaste Barack Obama har teke til seg denne bod­skapen. I Nobel­talen etter freds­prisen i 2011 sa den ameri­kanske presi­denten at krig i ei eller anna form opp­stod sam­stund­es som det første men­nesket. Føre­still­inga om det krigerske menn­esket er ein arv frå opp­ly­sings­filo­sofar som Kant og Hegel. 

På norsk seier vi «langt borti hutaheiti» om stader utafor folke­skikken. Huta­heiti eller Ota­heite er stille­havs­øya Tahiti. Kant gjer seg moro­sam på kostnad av folke­set­naden på denne øya «som aldri har vorte vitja av nas­jonar med dan­ning» og kul­tur. Han har­sel­lerer over det for­måls­lause livet til dei ville, som i tusenar av år hadde vore i ein til­stand av «stille­ståande lat­skap». Han spør kvi­for slike skap­ningar «i det heile er til, og om det ikkje hadde vore like bra om det på denne øya heller budde lykke­lege sauer og kyr enn lykke­lege menneske som berre lever eit liv i rein nyting». (Kant 1785, s. 65). 

Hegel meinte siv­ili­serte folke­slag hadde rett til å gripe inn over­for dei som sto på eit låg­are ut­vik­lings­trinn. Kol­onial­isme var lag­naden Afrika måtte finne seg i. Som slavar for euro­pear­ane fekk dei høve til å ut­vikle seg som menneske. Slave­riet i sam­funn utan ein mod­erne stat låg slik han såg det, uta­for his­toria. For vel­ut­vikla euro­pe­iske menn­eske var slave­riet eit åtak på fri­domen. Slik var det ikkje hos neg­rane og andre ville. 

Slaveriet løfta låg­are rasar fram mot kultur og fri­dom. Slave­riet, så lenge det finst «inna­for ein stat, er i seg sjølv eit steg i ut­vik­linga bort frå eit reint kjensle­mes­sig opp­stykka til­vere, det er ein fase i den men­neske­lege opp­sed­inga, ein måte å til­eigne seg ein høg­are moral og med det ein høg­are kultur». (Hegel 1986, s. 129). For dei usivili­serte er så­leis slave­til­veret eit steg fram mot eit høg­are ut­vik­lings­nivå. Ikkje­euro­pe­iske folk måtte kvitte seg med lov­lause skikkar og inn­ordne seg demo­krat­iske styre­sett, altså verte under­lagde ei høg­are makt. Hegel seier nok at slave­riet «i seg sjølv er urett, for mennesket er fritt av vesen, men før det kan verte fritt må det modnast». (sst.)

Sjokkerande vald 

Pinker legg fram rekne­stykke for å vise at for­tida til menneske­slekta er «sjokk­er­ande valde­leg». (Pinker 2011, s. 1). Grunn­laget for på­standen om at det aldri har vore så lite vald som i dag, dett saman om tala her er urikt­ige.Om lag ein fem­del av alle data Pinker nyttar for å prove kor valde­leg livet er i«natur­til­standen», har han teke frå den ameri­kanske antro­po­logen Napoleon Chagnon. (Chagnon 2014). Chagnon er mest kjend for om­stridde på­stand­ar om at Yano­mami­folket i Amazonas er i kron­isk krig med kvarandre. Han er ein svært kon­trovers­iell antro­po­log som har vore kriti­sert for metod­ane sine heilt sidan 1960-åra (Eakin 2013). På grunn­lag av skild­ringar til denne for­fattar­en, legg altså Pinker fram vur­der­ingar som skal gjelde for sam­funns­ut­vik­linga i heile verda. 

Chagnon tek som ut­gangs­punkt for forsk­inga si at at det som først og fremst pregar indi­anar­ane, dei mann­lege i alle høve, er svart­sjuke og redsla for at kvinn­ene skal gjere dei til han­reiar. Sjalu­sien er så sterk at han vert grunn­laget for vald mel­lom dei inn­fødde, ein vald som aldri tek slutt. (Chagnon 1988, s. 985–987). 

Det eldste dømet på daude i krig Pinker dreg fram, er frå Niger i Afrika 14000 år før vår tids­rekning. (Pinker 2011, s. 59). Forsk­ar­ar ved Uni­versi­tetet i Åbo av­viser grunn­laget for kon­klu­sjon­ane til Pinker. Grav­funnet frå Niger som Pinker bygg­jer på dreier seg ikkje om å verte drepen i krig, seier dei. (Fry og Søderberg 2013). Funna av dei 200 indi­vida som vart opp­daga i ein grav­plass, var dess­utan om­lag berre halv­parten så gamle som det Pinker ville ha det til. (Ferguson 2013, s. 118). Slike funn kan ikkje verte nytta som grunn­lag for på­stand­ane til Pinker om at det til alle tider har vore krig i verda.

Trua på regel­mes­sige åtak for å røve kvinner, opp­nå større land­areal eller berre drepe så mange som råd, er så­leis mis­for­stå­ingar utan feste i fakt­iske til­høve. Andre grav­funn Pinker vise til, er enda yngre og kan heller ikkje nytt­ast for å grunn­gje ut­segner om at «sjokk­er­ande vald» er typ­isk for heile hist­oria om menneskes­lekta. Eksempla han har frå samlar- og jegar­samfunn er ikkje rep­resen­ta­tive. Han hentar melding­ane om dei høge døds­tala i krigar frå unøy­akt­ige fag­fellar som er ute i same ærend som han. (Fry 2013, s. 15–16). Døds­fall etter enkelt­stå­ande raid er noko anna enn krig.

Pinkersk naturtilstand

Samfunn som levde i den pink­erske natur­til­standen var for små til å drive med krig. Det er lite sann­synleg at slike sam­funn skulle kjenne til om­fatt­ande krigs­hand­lingar med høge døds­tal. Sam­an­sett­inga av grupp­ene i sam­fun­net endra seg stadig og hindra fiend­skap mel­lom dei. Sam­funns­ord­ninga var lik­skaps­orien­tert utan leiar­skap. Bu­settings­måten gjorde det vanske­leg å danne sær­skilde for­bund. Liv­berg­ings­om­råda var store, og folke­tett­leiken låg. Det var ikkje lett å hindre andre i å nytte seg av dei same nær­ings­kjeld­ene. Grensene vart kon­troll­erte gjen­nom avtaler om gjen­sidig bruk av land­om­rådet. Det fanst få mat­lager og lite verdi­ar av anna slag. 

Fry og Söder­berg har teke for seg 148 grav­funn der arkeo­log­iske under­søk­ingar av lik­rest­ane viste klare teikn på vald. Desse funna er doku­ment­erte av antro­po­logar og om­fattar i alt 21 samlar- og jegarsamfunn. Berre i ein svært liten del av desse funna er det mog­leg å slå fast at krigs­hand­ling­ar kunne ha vore år­saka til skad­ane på kropp­ane. Langt dei fleste av lik­funna dreidde seg om ein­skild­per­sonar som var drepne av folk frå den gruppa dei sjølve høyrde til i. Dette kunne ein slå fast etter å ha under­søkt lik­rest­ane. 

Valdelege døds­fall var resul­tat av saman­støyt og strid mellom nære fam­ilie­med­lemmar. Det er ikkje slik at menneska til alle tider har slått seg saman for å drepe nabo­ane på andre sida av grensa. (sst.) Trua på krig som ein del av men­neske­naturen er så sterk at det verkar som det er vanske­leg å gje av­kall på ho. Enda om det ikkje er råd å prove denne opp­fat­ninga, vert ho spreidd på nytt og på nytt. Slik vert det stadig gjeve nær­ing til hald­ningar som skaper fiend­skap mel­lom ulike folke­slag og som opp­modar til krig for å løyse kon­flikt­ar mel­lom dei.

Jared Dia­mond og dei krig­erske små­sam­funna

Jared Dia­mond har forska på Ny Guinea i lang tid. Han skriv sjølv på heime­sida si at han har vore der 27 gongar på 50 år. (Dia­mond 2014). Det opp­have­lege føre­målet for reis­ene dit var å stud­ere fug­lar. Etter kvart var det meir menneska som kom i sen­trum for inter­essa. I fleire best­selj­ande bøker har han teke på seg rolla som ein slags all­vitar om ut­vik­linga i ei rekkje sam­funn. Han skild­rar kor­leis euro­pe­ar­ane på 1930-talet kom over «dusin­vis av tid­leg­are ukon­takta stammar frå stein­alderen». (Dia­mond 1999 s. 152). 

På Ny Guinea lever altså folket i verda frå i går, iso­lert og utan sam­kvem med andre. Ei slik fram­still­ing råkar ikkje sær­leg godt. Gjen­nom tusen­vis av år har dei som bur her hatt om­fatt­ande kon­takt med andre folke­slag. Dei har vorte kjende med mat­varer og vere­måt­ar frå strok langt vekke frå grens­ene for der dei bur. Søt­potet­en som er så vik­tig i kost­haldet deira, kjem opp­have­leg frå Sør-Amerika. Frede­leg kon­takt og kultur­ut­veks­ling mel­lom ulike folke­slag er ikkje noko nytt i verda. 

Antro­po­logen Clastres har argu­ment­ert for at indi­an­arar i Sør-Amerika ein gong var bu­faste jord­brukar­ar. Dei store elv­ene og skog­ane ga grunn­lag for eit vari­ert kost­hald. (Clastres 1987). Den euro­pe­iske in­va­sjons­bølgja etter 1492 plaga ikkje berre dei inn­fødde med nye sjuk­dommar. For å sleppe eit til­vere som slavar, trekte nokre seg att­ende mot meir fjernt­liggj­ande strok. Dei gjekk over til å liv­nære seg med å samle inn nær­ings­stoff i regns­kog­ane. Dei er så­leis ikkje gode døme på kor­leis folk levde i ei fjern for­tid, men meir lik flykt­ning­ar som mister eie­gedom­ane sine til fram­ande land­røvar­ar. Dei viser at truga sam­funn kan over­leve ved å trekkje seg unna. (Mann 2013).

Moderne avartar av sosial­darwinisme 

I fram­stillingane til forsk­arar som Dia­mond og Pinker vert sam­funn av sam­larar ut­trykk for ei valde­leg og mord­erisk for­tid som fanst over­alt før ein organi­sert stat førte med seg fred og retts­trygg­leik. Dei vert til primi­tive livs­former som først heilt ny­leg er sivili­serte og ført ut av ein valde­leg og stats­laus til­stand. Med bil­etet av iso­lerte og krig­erske menneske vert det lett­are for styre­makt­ene å leggje landet til slike folk under seg for å nytte ut rik­dom­mar som finst i naturen. Ingen vil vel seie imot til­tak som gjer det mog­leg å kvitte seg med krig og vill­skap. 

I tradi­sjo­nelle sam­funn utan «stat­leg styr­ing er krigen mel­lom lokale grupper kon­stant», skriv Dia­mond i ein ar­tikkel i The New Yorker. Det er som i den klas­siske koloni­tida, der den vest­lege verda hadde plikt til å siv­ili­sere dei ville. Og dei ville er takk­same for hjelpa. Dei set seg ikkje imot når «dei euro­pe­iske kol­oni­makt­ene gjer slutt på valden med å inn­føre stat­leg styring». Ende­leg «er dei spart for den kon­stante frykta for å verte drepne» av stamme­frend­ane sine. (alle sitata her er frå Dia­mond 2008). Dei er meir enn vill­ige til å gje opp jungel­livet for eit liv i menneske­verd. 

I boka Verden fram til i går (2013) fortel Dia­mond om dei krig­erske papu­anar­ane på Ny Guinea. Han for­tel ikkje at han etter artik­kelen i The New Yorker vart sak­søkt fordi han her viste til his­torier han hadde fått høyre frå per­sonar som ikkje visste han skulle skrive om dei. Or­sak­inga hans var at artik­kelen i The New Yorker ikkje var i eit seriøst fagblad. (Balter 2009 s. 873). I den seri­øse boka tek han opp att dei same his­tori­ene, han ute­let berre namna. Lesar­ane må da sjølve vur­dere kor mykje ein skal stole på Dia­mond.

Dia­mond er, som Pinker, opp­teken av ide­en om at vald og tankar om hemn legg be­slag på mykje av kvar­dagen for folk i sam­funn utan sen­trali­sert stats­makt. Med dette triste men­neske­bil&shyetet som ut­gangs­punkt, hev­dar Dia­mond at små­samfunn ikkje maktar å «hindre uregjer­lige sam­funns­med­lem­mer» frå å ska andre. Det er ikkje råd å unn­gå at aggres­sive enkelt­per­sonar tek «saken i egne hen­der og opp­når sine mål med bruk av vold». (Diamond 2013, s. 112). 

His­torisk sett, seier Dia­mond, var det for å få slutt på denne valden at folk vart samde om å danne uav­heng­ige styr­ing­sorgan. Slik fekk ein redu­sert valden og gjort slutt på hemn­aksjon­ane. Mindre in­dividu­ell vald er like­vel ikkje det same som at dei samla valds­hand­ling­ane vert færre. Staten berre sam­lar retten til å ut­øve vald i eit sen­trali­sert militær­apparat.

Den «demokratiske freden»

Pinker lan­serer om­grepet den «demo­krat­iske freden» som eit kjenne­teikn på tida etter andre verds­krigen. Det er ikkje lett å for­stå kva Pinker mei­ner med dette. Han rek­nar ikkje åtak på mindre statar frå dei store vest­lege demo­kratia som krigar. Nato «bomba Jugo­slavia for ein kort peri­ode» i 1999 og USA hadde nok inva­dert Panama i 1989, men «døds­tala var under minste­målet for ein krig». (Pinker 2011, s. 343 og note 234). Pinker bryr seg berre om krig mel­lom så­kalla avan­serte samfunn. Han gløy­mer at det ikkje var nokon fred mel­lom stor­makt­ene jam­vel om det var «den lange freden» som rådde. 

Stor­maktene kriga berre uta­for eigne kjerne­om­råde. Krig­ane aust i Asia og dei blod­ige kamp­ane på Balkan i sam­band med å få løyst opp Jugo­slavia, skuld­ast knap­past at landa her var sær­skild til­bake­stå­ande. Pinker hev­dar Kina, Viet­nam og Korea sto for «dei tre døde­leg­aste kon­flikt­ane» i tida etter 1945. År­saka til at krig­ane i Korea og Viet­nam vart så blod­ige, finn han i at dei kommu­nist­iske leiar­ane ikkje hadde vett på å gje seg for over­makta. «Det ameri­kanske demo­kra­tiet var vil­lig til å ofre berre ein brøk­del», seier Pinker. Ho Chi Minh på si side tok ingen om­syn til folket. For kommu­nist­iske dik­at­orar som Mao «tydde ikkje livet til borgar­ane hans nokon ting».

Ameri­kanar­ane «under­vurd­erte evna nord­viet­name­sar­ane og Viet­cong hadde til å tole taps­tal». Når det galdt russar­ane under andre verds­krigen, kunne Pinker for­stå krafta i mot­standen. Han meiner det var ann­leis i Viet­nam og viser til ut­segner om at russar­ane kjempa «for å over­leve som nasjon, ikkje for å ut­vide makta si slik som nord­viet­nam­esarane». (alle sitata her er frå Pinker 2011, s. 371–372). «Mellom respekt­able land er det ikkje lenger råd å tenkje seg erob­ringar», seier han. (Pinker 2011, s. 313). 

Men har det nokon gong hendt at leiar­ar for ein na­sjon har stått ope fram og sagt anna enn at dei hand­lar for å for­svare anten seg sjølve eller eit høg­ver­dig prin­sipp? Pinker får det til å verke som om aggre­sjon frå USA og Vesten under den kalde krigen berre var for­svar mot kommu­nistiske trugs­mål om å leggje verda under seg. Dei skulle lik­som ikkje ha hatt eigne ynskje om å ut­vide makt­grunn­laget sitt.

Valdtekt og genbank

Mellom ide­ane til evo­lu­sjons­bio­log­ane finst spekula­sjonar som hadde stor­doms­peri­oden sin sam­stundes med rase­teori­ane som følgde i kjøl­vatnet av opp­lys­ings­pro­sjektet. Som dei gamle rase­teo­retik­ar­ane, trur mod­erne sosial­dar­winist­ar at aggres­sive menn som røver kvinner og vald­tek dei, får det beste av­kommet. Sosial­antro­po­logen Napoleon Chagnon er ein av dei. For han er det slik at menn «som viser at dei er verke­leg valde­lege … har høg­are suk­sess både når det gjeld gifte­mål og barne­fødslar». Dei som drep «har fleire hus­truer og meir av­kom enn menn som ikkje har drepe». (Chagnon 1988, s. 985–86). Menn jaktar på kvinner for «å følgje eigne ego­ist­iske mål om å få etter­kommar­ar». (Chagnon 2014, s. 316). Bort­føring av kvinner styrk­jer den kollek­tive gen­banken. Vald og seksuell aggre­sjon er der­for ut­vik­lings­mes­sig for­del­aktig. Dei som «er draps­menn, kan opp­nå ekte­skape­lege og re­produk­tive føre­moner». (Chagnon 1988, s. 989) 

Ein annan idé som viser slekt­skapen mel­lom mod­erne ut­vik­lings­teo­retik­arar og gamal kol­oni­tenking, er trua på at små sam­funn utan lei­arar ikkje maktar å av­slutte krigar. Der­for har ur­folk ein høg­are del av be­folk­ninga som døyr av drap enn mod­erne sam­funn. Det «natur­lege» for små stamme­sam­funn er at folk her med ein gong dei treffer på nokon dei ikke kjen­ner, vil freiste drepe kvar­andre. Det er berre i mod­erne sam­funn menneska har lært å om­gå­ast med fram­ande.

Diamond hevdar den indo­nes­iske in­va­sjonen på Ny Guinea i 1963 skapte grunn­laget for å senke valds­nivå­et blant dei inn­fødde. Det låge «volds­nivå­et i den indo­nes­iske delen» av øya, er eit resul­tat av «det strenge re­gimet» som vart opp­retta med den indo­nes­iske inn­bland­inga. (Dia­mond 2013, s. 266). Varig re­gjerings­kon­troll hind­rar valds­bruk. Den «største for­delen statlig styre­sett fører med seg», er nem­leg «fred». (Dia­mond 2013, s. 145). 

Dei som kjempar for sjølv­styre for Ny Guinea viser til at da indo­nes­ar­ane ann­ek­terte om­rådet, gjen­nom­førte dei om­fatt­ande ned­slakt­ing av folket vest på øya. Indo­nesia redda så visst ikkje dei inn­fødde frå eigen aggre­sjon, dei starta ein åtaks­krig som drap ti­tusen­ar av menneske. Dia­mond bruker mykje plass på å liste opp grunnar til at tradi­sjon­elle små­sam­funn er i stadig krig. Inter­essa hans for over­grep frå mod­erne statar er ikkje like om­fatt­ande. «Vi som er borg­ere av mod­erne stater, glemmer van­lig­vis hvor sterk hevn­tørsten kan være», seier han. Folket på Ny Guinea over Hiro­shima i 1945 berre tok livet av 0,1% av den samla folke­mengda i Japan. 

Han nemner ikkje at av inn­byggjar­ane i Hiro­shima vart om lag halv­parten drepne av denne eine bomba. Kamp­ane på stille­havs­øya Okinawa mot slutten av andre verds­krigen var svært blod­ige, med døds­tal kan hende opp mot to hundre tusen menneske, siv­ile og sol­datar. Dia­mond finn at døds­tala her ut­gjorde 0,10% av folke­set­naden i alle stat­ane som tok del i sla­get. Resul­tatet av ein kon­flikt mel­lom to folke­grupper på Ny Guinea i 1961 var elleve døde, men 0,14 % av be­folk­ninga. 

Slik «provar» han at valds­nivå­et er høg­are i krigar mel­lom små sam­funn enn i moderne verds­krigar. (Dia­mond 2013, s. 125). Om han hadde brydd seg med å vise til tal om kor stor del av sivil­be­folk­ninga på Okinawa som vart drepen under krigs­hand­lin­gane, ville han ha sett at ein fire­del om­kom. (Slaget om Oki­nawa 2014). Men det ville jo ikkje stø teo­rien om den primi­tive rå­skapen.

Diamond viser i staden til at fag­fell­ane som skal ha vur­dert ar­beidet hans, var samde med han. Alle som ein «kon­klu­derte med at prosent­delen av dei som år for år møter ein valde­leg daude, … gjen­nom­snitt­leg er langt høg­are i stamme­sam­funn enn i stats­samfunn». (Dia­mond 2014). 

Antro­po­logen Brian Ferguson deler ikkje opp­fat­ninga til Pinker og Dia­mond om at krig all­tid har vore ein del av his­toria til menneske­slekta. Det finst berre arkeo­log­iske funn om krig­føring frå dei siste 10 000 åra, hevdar han. Krig hadde da vore frå­ve­r­ande i tusen­vis av år. Funn i Europa og Midt­austen viser at krig først vart van­leg etter at metall for om­lag 6 000 år sidan er­statta stein­rei­skap. Det var jord­bruket som førte med seg krigen. Eigar­skap til land, hus­dyr­hald og arve­rett for menn skapte til­høve som gjorde krig­før­ing mogleg.

Den demoniske mannen

I strid med på­stand­ane frå Pinker finn ikkje Fergu­son be­legg for døds­fall etter krigs­hand­lingar på det ameri­kanske konti­nent­et før vår tid­srek­ning. (Fergu­son 2013, s. 120). Valde­lege døds­årsaker lar seg heller ikkje etter­prøve med funn frå Asia. Det er de­rmed ikkje grunn­lag for å hevde at ark­eo­log­iske funn viser om­fatt­ande teikn på at slike måtar å døy på var van­lege. Pinker trek­kjer store kon­klu­sjon­ar frå svært få og ikkje rep­res­enta­tive utval. 

Under­søkingar av skje­lett frå arkeo­log­iske ut­grav­ing­ar er nytta for å hevde at så mange som 15 pro­sent av ur­tids­menneska møtte ein valde­leg død. Nokre på­står pro­sent­talet er enda høg­are, meir enn kvart fjerde eller kan­skje så mykje som halv­parten av alle menneska i den fjerne for­tida skal ha vorte drepne som føl­gje av kon­fliktar rundt om i Europa og USA. Arkeologiske funn for be­folk­ninga i Europa og Midt­austen syner at krig ut­vikla seg over tid frå ein til­stand der krig ikkje fanst. 

Krigar vart meir domi­ner­ande etter kvart som sam­funna vart større, meir bu­faste og hier­ar­kiske. For­tida har ikkje all­tid vore fylt av krig og terror. Krig­ane opp­stod først da sam­funna vart under­lagt eit domi­ner­ande styre av ei sterk stats­makt. Det er ikkje slik at mild­nande og demo­krat­iske kref­ter frå mod­erne sam­funn held primi­tive im­pulsar i sjakk.

Torbjørn Kalberg
Sosiolog

NOTE 1
Alle omsettingane er mine

LITTERATUR

Balter, M. (2009). ‘Vengeance’ Bites Back At Jared Diamond. Science324: 872– 875. Chagnon, N. (1988). Life Histories, Blood Revenge and Warfare in a Tribal Population. Science 239: 985–992. Chagnon, N. (2014). Noble Savages: My Life Among Two Dangerous Tribes – The Yanomamö and the Anthropologists. New York: Simon & Schuster. Clastres, P. (1987). Society against the state: Essays in political anthropology. New York: Zone Books. Diamond, J. (1999). Guns, Germs and Steel: the fates of human societies. New York: Norton. Diamond, J. (2008, 21. april). Vengeance is ours. The New Yorker. Diamond, J. (2012). The World Until Yesterday, What Can We Learn from Traditional Societies? New York: Penguin Diamond, J. (2013). Verden fram til i går, hva vi kan lære av tradisjonelle samfunn. Oslo: Spartacus. Diamond. J. (2014). Rousseau revisited. Henta frå http://www.jareddiamond. org/Jared_Diamond/Rousseau_Revisited.html (22.11.14). Eakin, E. (2013, 13. oktober). How Napoleon Chagnon Became Our Most Controversial Anthropologist New York Times. Ferguson, B. R. (2013). Pinker’s List: Exaggerating Prehistoric War Mortality. I D. P. Fry (red.), War, Peace, and Human Nature, The Convergence of Evolutionary and Cultural Views (112-132). Oxford: Oxford University Press. Ferguson, B. R. (2013). The Prehistory of War and Peace in Europe and the Near East. I D. P. Fry (red.), War, Peace, and Human Nature, The Convergence of Evolutionary and Cultural Views (191-240). Oxford: Oxford University Press. Fry, D. P og Söderberg, P. (2013). Lethal Aggression in Mobile Forager Bands and Implications for the Origins of War. Science 341: 270–273. Herman, E. S. og Peterson, D. (2012, June 28). Reality Denial: Apologetics for Western-Imperial Violence. Global Research . Henta frå http://www. globalresearch.ca/reality-denial-apologetics-for-western-imperial-violence/32066 (22.11.14). Hegel, G. F. (1986). Vorlesungen über die Philosophie der Geschichte. Frankfurt: Suhrkamp. Kant, I. (1780). Entwürfe zu dem Colleg über Anthropologie. I Akademieausgabe von Immanuel Kants Gesammelten Werken. Handschriftlicher Nachlass, Anthropologie. 15. Henta frå http://www. korpora.org/Kant/aa15/ (23.11.14). Kant, Immanuel (1795). Zum ewigen Frieden I Akademieausgabe von Immanuel Kants Gesammelten Werken. Abhandlungen nach 1781. 8 Henta frå http:// www.korpora.org/Kant/aa08/ (23.11.14). Mann C. C. (2013, 15. feb.). Fierce Controversies, The man at the center of the debate over whether violence provides an evolutionary advantage. Wall street Journal. Pinker, S. (2011). The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined. New York: Viking. Pinker, S. (2011a, 15. oktober). Intervju i The Guardian. Slaget om Okinawa (2014). Henta frå Okinawa http://no.wikipedia.org/wiki/ Slaget_om_Okinawa (06.12.14)


Kommentarer