Kant og den kvite rasen

Bildet er lånt fra https://history-biography.com/immanuel-kant/
Immanuel Kant. Bildet er lånt frå nettstedet https://history-biography.com/immanuel-kant/

Filosofane frå opp­lysnings­tida vert stadig hylla for fridoms­ideala sine, men dei mangla med­vett om menneske­rettar.

Kant og den kvite rasen

IDÉHISTORIE

I samband med grunn­lovs­jubileet i 2014 vil Stor­tinget gjere inter­nasjo­nale kon­ven­sjonar om menneske­rettar til del av Grunn­lova. Det vert ofte hevda at dei his­tor­iske røt­ene til men­neske­rett­ane finst i dei borgar­leg-demo­krat­iske revo­lu­sjon­ane i Eng­land, Frank­rike og Amerika på 1600- og 1700-talet. Mange av tenkar­ane frå den så­kalla opp­lys­ings­tida mangla like­vel med­vett om men­neske­rettar.

Filosofar proklamerte fridom som ein umisse­leg rett for mennesket, men god­tok den organi­serte hand­elen med slavar frå Afrika utan mot­føre­stel­lingar. Mod­erne for­fat­tarar held fram med å fram­stelle den vest­lege his­tor­ia som ei for­telj­ing om men­neske­leg fridom. Filo­sofane frå opp­lys­ings­tida vert stadig hylla for fri­doms­ide­ala sine, men slepp å stå til rette for den kvite euro­peiske hoven­skapen.

Den tyske filosofen Immanuel Kant er kjent for ut­segner om at vi ikkje må ut­nytte andre menneske eller be­handle dei som rei­skap for ego­ist­iske føre­mål. Om vi gjer det, er dei ikkje lenger like­verdige. Slike syns­punkt finn lett plass der det vert talt høg­stemt om menn­eske­rett og men­neske­verd. Pro­blemet er at det ikkje verk­ar som Kant verd­sette alle men­neske på same vis. Det han skriv om andre folke­slag enn dei kvite, tyder på det.

Når det gjeld indi­anarar og afri­kanarar, er det ikkje snakk om å unngå å be­handle dei som mid­del eller la være å nytte dei som rei­skap. Kant meiner indi­anar­ane ikkje er mot­take­lege for opp­seding. Dei har inga «driv­fjør», og mang­lar «både sinns­rørsler og liden­skap. Dei for­elskar seg ikkje, der­for er dei heller ikkje frukt­bare. De snakkar mest ikkje i det heile, gjer det ikkje hygge­leg rundt seg, bryr seg ikkje om noko og er stygge.»

Når det gjeld folk av «neger-rasen», er det heilt mot­sett. Desse er fulle av affekt og liden­skap, svært liv­lege, prate­sjuke og for­nemme. Dei er mot­take­lege for opp­seding, men berre slave­under­vising, dei kan dresserast.»

Mellom dei «hundre­tusen­ar av svarte som er førde frå sine eigne land til andre stader, enda om svært mange av dei også er sett fri, er det til denne dag ikkje funne ein ein­aste som nokon gong har dreve det til noko stort verken i kunst eller vit­skap eller annan pris­verdig verk­semd.» Det er berre kvite som har «alle tal­entar og alle an­legg for kul­tur og siv­il­isa­sjon.»

Dei kvite er sjølve ur­bil­etet på men­neske­slekta. Etter kvart ut­vikla det seg av­artar i gule, svarte og koppar­raude rasar. Kant for­klarer skil­nad­ene mel­lom ras­ane ved å vise til kli­mat­iske vilkår. Både fargen på huda så vel som alle ytre kjenne­teikn er resul­tat av væske­inn­hald og blod-bland­ingar. Dei blaute del­ane av krop­pen veks seg større i eit varmt og fukt­ig klima, skriv han. Der­for får «neg­eren ei tjukk nase som peikar opp­over og pølse­lepper».

Kant veit også kvi­for «alle negrar stin­kar». Det varme klima­et gjer at dei skil ut ei fos­foraktig syre. Og denne syra luktar.

Dei svarte er ufull­kome i huda. Denne ytre ska­vanken er i sam­svar med ein indre lyte i karak­teren til desse folke­slaga. Inn­byggj­arane i den varme sona i verda er ikkje berre treige, stygge og dumme. Dei er også feige, overtruiske og avundsjuke. Dessutan har dei hang til å dope seg. 

Den kvite rasen er altså både kroppsleg og mentalt over­legen. Derfor er det heilt inn­lys­ande for Kant at euro­pearane til alle tider har vore lære­meist­rar for alle andre folke­slag. Dei «oriental­ske nasj­onane», sa han, «vil aldri forbetre seg på eige hand». Det er vi i Vesten som «må passe at menneske­slekta heile tida held fram med å utvikle seg mot det full­kome. Frå Vesten «må vi føre denne ut­vik­linga vidare ut i resten av verda».

Han meinte det ville kome ei tid da andre «opp­lyste nasjonar ville nå opp på vårt nivå». Det «vil verte opp­nådd ei regel­messig utvikling i for­betringa av stats­forfat­ninga i vår del av verda (som etter alt å døme ein dag vil verte lova også for alle andre)». Berre med Vesten i lei­inga kan ein så­leis kvitte seg med små­leg etnisk og stamme­messig strid.

I boka «Race: A Theological Account» frå 2008 skriv den ameri­kanske religions­forskaren J. Kameron Carter at det filo­sofiske pro­sjektet til Kant er grunn­lagt på synet om kristen­dommen som eit sosialt system der for­nuf­t­en står i høg­setet. Han meiner Kant let vere å seie at den kristne vestlege sivilisa­sjo­nen er bygd på ei opp­fatning der jød­ane, det opp­rinne­lege folke­slaget i bibel­historia, vert fram­stelte som noko orien­talsk og framand.

I kristen­domsfor­ståinga til Kant var det ikkje naud­synt for dei vestlege og kvite å sjå sitt eige til­være i høve til éi anna soge, soga om Israel. Det kvite vert til noko som berre trong å ta omsyn til seg sjølv. Den kristne identi­teten ut­folda seg ikkje lenger inna­for ein annan røyn­dom, ein røyn­dom der folket i det gamle Israel slutta ei pakt med den jødiske guden.

Historia i det gamle testa­mentet vart reinsa for alt som ikkje høvde med his­toria til den vest­lege siv­ili­sa­sjonen, I filo­sofien til Kant, skriv Carter, vart det kvite eit teikn på at det ikkje lenger var naud­synt å for­stå ein tid­lig­are røyn­dom for å kunne kome seg inn i ein annan.

Dette synet på kristen­dom­men bidrog til å skape det mod­erne synet på rase der det kvite vert noko heilt spesielt og fram­ifrå. Kristen­dommen vart ein hyl­lest til den kvite euro­pe­iske arro­gansen. Det gamle og det nye testa­mentet vart ikkje lenger sett som hist­oriar om eit semit­tisk folk, men som hovud­boka i ein reli­gion for kvite euro­pearar. Teo­logi vart til ein verk­semd som fekk til mål å byggje opp eit kvitt herre­dømme på jorda.

Det kvite for Kant vart eit teo­log­isk ut­trykk for det mod­erne sam­funnet i seg sjølv. Det vart eit uttrykk for den suve­rene bio­logiske skap­ninga som fram­brakte eit for­nuftig og avan­sert sam­funn. Den for­nuftige kristen­dommen og den rasjo­nelle Kristus, gjev menneska von om at ideala dei strever etter å nå.

Det vest­lege peikar fram mot «den evige freden» og det kosmo­pol­it­iske, det globale sam­funnet. Carter meiner dette er ei følgje av skiljet Kant gjer mellom det gamle testa­mentet som ei kjen­sle­ladd for­telj­ing om ytre tvang og det indre fri­gjer­ande som eit kjenne­teikn på det nye testa­mentet. Kant fjer­ner kristen­dommen frå sitt jød­iske opp­hav og let dei kvite sigre over «det radi­kale vondet». Dei kvite, dei som ber fram den vest­lege sivil­isa­sjonen, verke­leg­gjer sin eigen lag­nad med Jesus som red­nings­mann.

Det «radikale vondet» som dei vil vinne over, er bind­inga til ei verd basert på ikkje gjennom­tenkte kjensler. Kant meiner den opp­rinne­lege bod­skapen i det gamle testa­mentet var å la seg under­trykke av gud­dom­melege eller seku­lære autori­tetar på dog­matisk vis. Slik han ser det, var ikkje lenger Jesus bunden av den pakta det jød­iske folket hadde inn­gått med ein straffande Gud. Jesus vert til ein moralsk vest­leg person som sigrar over Austen. Med dette på plass, skriv Carter, er alt lagt til rette for det kvite som det uni­verselle, heva over rase­om­grepet, det alle ikkje-kvite strevar etter å likne. Den vest­lege sivil­isa­sjonen sik­rar ein til­stand der ingen lenger vert kon­trol­lert og styrt av andre, der det ikkje er rom for å la seg under­trykke av ei fram­and ytre makt.

Ideen til Kant om den evige freden er ein vik­tig del i tenk­inga hans. Til skil­nad frå den mor­alske ut­vik­linga til enkelt­menn­esket, kunn­skapstil­eigninga i vit­skap­ane og retts­vesenet i nasjo­nal­stat­ane, vert den evige freden eit verd­som­spenn­ande pro­sjekt som krev at men­neske­slekta må slå seg saman for å opp­fylle si his­tor­iske opp­gåve.

Slik vil menneska for­vandle dis­harmo­nien i naturen til for­nufts­mes­sig har­moni. Kant meiner det som må til for å opp­nå fred i verda er eit for­bund av stat­ar der poli­tikk og moral smel­tar saman, med mor­alen som grunn­lag. Eit slikt verds­omspenn­ande for­bund må ha Vesten som mønster.

Kant hevda at dei som nekta euro­pearar å drive handel på deira om­råde, ikkje berre var ugjest­milde, dei handla og i strid med folke­ret­ten. Han slo fast at euro­peiske kolo­nistar hadde rett til å for­svare seg om dei vart an­gripne. Ingen hadde meir krav på eit land­område enn andre. Når euro­pear­ane kom til stader dei tid­leg­are ikkje hadde hatt kon­troll over, var det så­leis ikkje rett av den opp­hav­lege be­folk­ninga i desse om­råda å nekte dei til­gang. Ved å vise til ein grunn­legg­jande gjest­fridom i folke­retten og om naud­synt, sette inn makt for å for­svare han, kan euro­pear­ane gjere verds­sam­fun­net til ein betre og meir sivili­sert stad å leve i, Gjest­fri­domen Kant viser til tyder at ein fram­and har rett til ikkje å verte møtt med fiend­skap når han syner seg på annan manns grunn». Det den fram­ande ber om, er ein rett alle men­neske har, nem­leg «retten til å be­søke og gjere seg kjent med eit sam­funn».

Oppgåva for det jurid­iske om­grepet om folke­retten skulle vere å gjere primi­tive sam­funn sivili­serte. Gjen­nom kontakt med europea­rane skulle primi­tive folke­slag lære å opp­føre seg. Det ville ikkje lenger vere slik at hov­ud­skil­naden mellom euro­pearar og ameri­kan­ske ur­folk låg i at indi­anar­ane åt opp fiend­ane sine, medan euro­pearane visste betre enn å ha dei til middags­mat: «På dette viset kan delar av verda som ligg fjernt frå kvar­andre, få frede­lege til­høve seg i mel­lom.» Slik argu­ment­erer Kant for ulik for­deling av rik­dom­men i verda. Mod­erne ut­plynd­ring vert mark­nads­ført som glo­bali­sert verds­han­del. Draumen om evig fred bas­ert på føre­stel­linga om eit verds­samfunn av demo­krat­iske statar vert nytta for å sikre privi­legia til øko­nom­isk sterke føre­tak og nasjonar.

Faktisk er det slik at der­som vi kvitter oss med rasist­iske og euro­sentriske spor i verds­borgar­ånda til Kant, står ikkje mykje att. Dei som vil ha vekk dei skade­lege verk­nad­ene frå euro­peisk ras­isme og kol­oni­tanke­gang, må leite andre stader enn i kos­mo­pol­it­iske idear om evig fred.

Torbjørn Kalberg,

sosiolog, tokalb@ broadpark. no

Klassekampen – IDEER – tirsdag 21. august 2012

 

Kommentarer