Alle ynskjer å «europeisere seg»

Lånt fra Internett. Se nedenfor.

Edmund Husserl og det vestlege opplysingsprosjektet 

Sosiologisk tidsskrift
nr 3 | 2015 | årgang 23
Torbjørn Kalberg,
Pensjonert sosiolog 

Sosiologiske for­ståingar 

For om lag femti år sidan følgde eg nokre føre­les­ingar om Edmund Husserl ved Uni­versi­tetet i Oslo. Eg fekk her ei mot­vekt til tal­fikseringa som trass i mot­strau­mar, domi­nerte sam­funns­vit­skapen da som no. Føre­lesing­ane hjelpte meg til å forstå at med­vitet ikkje spegla ytre røyn­dom på snev­ert og for­enkla vis. Medvit var all­tid med­vit om noko, sosi­ale til­høve fanst fordi dei hadde mein­ing for oss. Eg lærte at vi aldri ser alle eigen­skap­ane til ein gjen­stand, berre eit objekt som har alle desse sid­ene. Eg for­stod det ikkje vert meir vit­skap om ein kvar gong ein skriv noko, hevd­ar ein følgjer eit vel­formu­lert tema og ei tyde­leg over­ordna problem­stil­ling. Om ein vil føre alle sosi­ale fen­omen inn under ei uni­vers­ell for­klar­ing for­svinn mang­faldet. 

Eg for­stod at røyn­domen ikkje var skjult for oss på eit vis som gjorde at vi berre kunne få tak på han gjen­nom å verte leia av ei opp­høgd intel­lekt­uell kraft. Verda var ei verd av dag­leg­dagse teikn, og teikna var verke­lege. Etter­som vi trur vi for­står ting likt, vert hand­linga vår prov på om for­stå­inga er rett. Gjen­nom hand­linga skaper vi dei vil­kåra som gjer det lett­are å leve i eit sam­funn med kvar­andre. Med til­nærm­inga om ei kvar­dags­leg og sub­jektiv er­far­ing bidro Husserl til ei ves­ent­leg ny­for­stå­ing i sam­funns­vit­skapen. Sein­are har denne feno­men­olog­iske og her­men­eu­tiske for­stå­inga om den inter­subjekt­ive livs­verda gjeve namn til nye straum­drag i sosio­logien som til dømes etno­meto­do­logi. Inn­føringa i filo­sofien til Husserl vaksi­nerte meg mot utid­ige ynske om at målet for sosio­logien var å nå fram til fel­les verdi­sett som skulle gjelde over­alt. For ei tid såg det ut som det gjekk å verne sam­funns­vit­skapen mot redsla for kon­flikt­ar og mang­fald. Opp­gåva for sosio­logi­en skulle ikkje vere å kon­stru­ere eit ab­strakt sys­tem med eit sær­eige voka­bular, men å gje eit bil­ete av kor­leis folk hand­lar saman i ein fel­les kvar­dag. Sein­are har eg for­stått at Husserl sjølv ikkje trekte same lær­domen. Han uroa seg over tenking som opna for fleire måtar å finne fram til sann­inga på. Slik var han kanskje ikkje noko føre­bilete for krit­isk sosio­logi.

Krisa i den euro­peiske for­nufta

Den euro­peiske kol­oni­ser­inga av Amerika skapte trua på at berre vest­leg tenke­måte gjev grunn­lag for demo­krati og men­neske­verd. For­nufta hadde ikkje nådd fram til andre kultur­ar. Det euro­peiske og vest­lege opp­lysings­pro­sjektet vart til ein mal som skulle gjelde for all ut­vik­ling i heile verda. Dei få gong­ene denne trua har vorte ut­ford­ra, er fram­stilte som krise­tider for den frie ­­inga. Første verds­krigen enda i 1918 med om­velt­ingar av gamle makt­til­høve. Den eine­rådige vest­euro­peiske herskar­makta vart truga. Den franske diktar­en Paul Valery var mel­lom dei som meinte ei ånde­leg krise no hadde kome til Europa. «Illu­sjonen om en en­het­lig euro­peisk kul­tur er tapt», var bod­skapen hans i 1919 (Valery, 1948: 6). Radi­kalt «for­skjel­lige prin­sipper for liv og er­kjenn­else eksi­sterte side om side» (sst.: 8). Svaret på opp­løys­inga måtte vere at det på nytt vart skapt ei fel­les opp­fat­ning som kunne hindre for­vir­ring og struk­tur­løyse. Ideen om kultur og intel­ligens, den kunst­nar­iske skapar­verk­semda, hadde «en fast til­knyt­ning til fore­stil­lingen om Europa». Ingen «annen verdens­del har eid den merke­lige, en kunne nesten si fys­iske egen­skap som består i den høyest mulige evne til ut­stråling paret med den høyest mul­ige evne til å absor­bere» (sst.:13). «Alle land har prestert kunst. Virke­lig viten­skap er bare opp­stått i Europa» (sst.: 35). 

Som Valery frykta Husserl at euro­peisk kul­tur no var råka av ei under­gangs­kjensle. Fram­ande for­ståings­former svekte den uni­vers­elle fornufta som hovudprin­sippet for kultu­rell ut­vikling. Fleire måtar å for­klare verda på, vart til noko ubehage­leg og trug­ande. «Den største faren for Europa er trøytt­leiken», sa Husserl. Det var berre to ut­vegar for den euro­peiske vere­måten. Anten går Europa under, «fram­and­gjort over­for s­i eiga rasjo­nelle innstilling til livet, i eit for­fall av barbari og fiend­skap mot det ånde­lege. Den andre ut­veg­en er at Europa vert fødd på nytt gjen­nom den filo­sof­iske ånda, ved at den helte­modige for­nufta ein gong for alle sigrar over natural­ismen» (Husserl, 1970: 299).

Det nye Tyskland 

Økonomi­histor­ikar­en Max Weber vart i tida etter andre verds­krigen skapt om til ein av dei vik­tig­aste grunn­leggjar­ane av sosio­logi­en. Weber døydde alle­reie i 1920. Polsk over­taking av tyske om­råde hadde for han all­tid vore eit steg mot bar­bari. Weber gjorde det klart at den «første polske offi­seren som turde kome til Dan­zig vil verte møtt av ei kule». (Mommsen, 1990: 312). Filo­sofen Heidegger ville redde Tysk­land frå den skamme­lege de­grader­inga etter Ver­sailles­traktaten i 1919. Det tyske folket skulle ikkje tole å verte hundsa slik siger­herr­ane la opp til. Naz­ismen vart for han ei rørsle som kunne stanse denne for­håninga. Nasjo­nal­sosial­ismen skulle hindre marx­ist­ane i å vinne fram og sam­stundes verne Europa mot amerikani­sering og det blinde kne­fallet for tek­no­logien. Husserl trudde første verds­krigen ville styrke den tyske nasjo­nen. 

Han lov­prisa helte­motet til dei tyske sol­dat­ane og den kol­lek­tive viljen. «Vi lever ikkje lenger som privat­pers­onar», skriv han i brev til psyko­logen Münste­rberg som var bu­sett i USA. Han er von­broten over Amerika og mein­er all «gif­tig bak­vasking og alle pest­fylte vindar frå ego­istisk nøy­tral­itet bles imot kvar og ein av oss». Like­vel vil den «stor­slåtte nasjo­nale viljen» gje «oss ei kraft vi aldri hadde drøymt om» (Münsterberg, 1915: 222–24). 

Nazistane tok over makta i Tysk­land i 1933. Ide­ane om den make­lause europeiske kul­turen førde til over­grep mot ikkje-ariske folke­grupper. Som jøde mista Husserl rett­ane til vit­skapleg ar­beid. I mange år hadde han hatt Heid­egger som elev og sein­are med­arbeidar. Dei nye naz­istiske makt­havar­ane til­sette Heidegger som rektor ved uni­versi­tetet i Freiburg. Etter to mån­ader i denne stil­linga braut han alle banda med den gamle lær­aren sin. Husserl vart jam­vel nekta å nytte bib­lio­teket på uni­versi­tetet der han hadde vore til­sett i så mange år. Han fekk med naud og neppe før­elese i Wien og Praha for å mål­bere ideen om euro­pe­isering av alle andre sivil­isa­sjonar som svar på prob­lema i verda. Dette var ein annan Husserl enn han eg hadde lært å nytte som grunn­lag for å gå mot ide­ar om all­menne lover i sam­funn­sut­vik­linga. 

Det verka som ånds­krisa hadde snevra inn rommet for all­sidig tenk­ing. Husserl ville no styrke vørd­naden for den euro­peiske søk­inga etter sann­inga. Når vi snakkar om Europa, sa han, «tenker vi ikkje på korleis ein skal forstå det geo­graf­isk, på eit kart». Den euro­peiske menneske­slekta hadde ikkje noko å gjere med at nokre folke­grupper slumpa til å leve saman på eit fel­les om­råde. Dei eng­elske kolo­ni­ane og USA høyr­er heilt klart til i Europa, «medan eski­moar og indian­arar, slik dei vert fram­stilde som rari­tetar på messer og ut­stil­ling­ar, eller sig­øynar­ar på evig vand­ring rundt om i Europa, ikkje høyrer til her» (Husserl, 1970: 273).  

Ånde­leg fødestad 

Alle ynskjer å «euro­peisere seg», sa Husserl. Vi euro­pearar deri­mot vil aldri «gjere indarar av oss». I «vårt eige Europa» finst «noko eine­stå­ande som alle andre menneske­grupper ser ved oss». Dette eine­stå­ande er «noko full­kome som er med­fødd i vår euro­peiske sivilisa­sjon». Den «ånde­lege mål­setjinga for den euro­peiske menneske­slekta» ligg «i det u­ende­lege, det er ein uende­leg idé som heile den ånde­lege skap­ninga så å si søker i løynd.» Målet er «eit nytt og høg­are ut­viklingsnivå som vert styrt av normar og regel­bundne idear». (Husserl, 1970: 275). For Husserl var det berre euro­peiske krav til vit­skap og sann­bing som viste ut over det my­tiske. For «dei som er lært opp i den vit­skape­lege tenke­måten som vart forma i Hellas og vidare­ut­vikla i mod­erne tid, er det eit mis­tak og ei for­falsk­ing av om­grepet å snakke om indisk eller kin­esisk filo­sofi og vit­skap». Berre den europeiske vit­skap­en er kjenne­teikna av ein «prak­sis som har til mål å gjere menneske­slekta betre gjen­nom ei all­menn vits­kape­leg for­nuft. 

Han retter seg etter krav om san­ning på alle måtar og vil endre menneske­slekta frå grunnen slik at ho no har abso­lutt an­svar for seg sjølv på grunn­lag av abso­lutt teo­retisk inn­sikt» (Husserl, 1970: 283–284). Når Husserl sa Europa hadde ein føde­stad, meinte han ikkje «ein geo­graf­isk føde­stad, men heller ein ånde­leg». Denne ånde­lege føde­staden «er den gamle greske nasjonen i det sju­ande og sjette hundre­året før Kristus» (Husserl, 1970:276). Den store og ufor­klar­lege hend­inga i his­toria er at over­gangen frå det primi­tive til det uni­vers­elle ikkje skjedde andre stader enn i Hellas. Berre her vart det ut­vikla ab­strakt tenk­ing, hevda Husserl. Euro­pearane var dei rette arv­ingane etter grekar­ane. Ingen andre folke­slag var i stand til å tenke teo­retisk. 

I høve til Europa var alle andre kulturar meir eller mindre ir­rasjonelle. Med Europa kjem «gjennom­brotet for og den første starten på ein ny epoke for men­neske­slekta. Dette er epoken der men­nesket no freist­er å leve, og berre kan leve, ved å forme til­været og sitt eige histor­iske liv i fri­dom, i samsvar med idear om fornuft, gjennom oppgåver som aldri har ein ende» (Husserl, 1970: 274).

Papuanar­stamme utan livs­historie 

På bak­grunn av for­telj­ingar frå misjo­nærar og even­tyrar­ar hadde euro­peiske forskar­ar fått for vane å frams­tille andre folke­grupper som mindre ut­vikla. Anek­dotar om dei merke­lege syns­punkta til inn­fødde av alle slag, vart nytta til å slå fast at dei euro­peiske opp­fatn­ing­ane om verda var så mykje meir avanserte. For­ståinga av dei verkelig store saman­hengane i til­været var stengde for alle andre enn dei siv­iliserte. Kritikk av tid­leg­are tenkar­ar vert ofte feid unna med å seie dei var «barn av si tid», eit pro­dukt av kol­oni­veldet. Ein kunne ikkje vente betre i sam­funn utan mod­erne skole­gang. Vi som lever i dag må for­stå dei ut frå deira eigne føre­set­nader og ikkje måle dei ut frå det nivået vi sjølve er på. Slik inn­bil­ler vi oss at våre eigne opp­fat­ningar er frami­frå og re­flekt­erte. Faktisk er det nok hel­ler slik at bort­for­klar­ingar av ide­ane til tid­leg­are tenkar­ar hindrar oss i å verte med­vetne om vil­kåra for vår eiga tenking. I den nesten femti år lange tida si som føre­lesar i antro­po­logi, hadde Immanuel Kant gjort det klart at eit «folk som har gjort seg ferdig med å ut­vikle seg og berre nyt livet er over­flødig». Verda «ville ikkje tape noko på at Ota­heite gjekk under», sa han (Kant, 1780: 785). Ota­heite, eller Huta­heiti som vi seier på norsk for å vise til noko langt uta­for folke­skikken, var eit anna namn på stille­havsøya Tahiti. Folket her «levde i stille­ståande lat­skap slik dei har gjort i tusen­ar av år». Kant kom til at det «hadde vore like bra om det på denne øya heller budde lykke­lege sauer og kyr enn lykke­lege men­neske som berre lever eit liv i rein nyting» (Kant, 1785: 65). Ei anna øy, Ny-Guinea, var i store delar tysk koloni frå 1884 til 1919 under namnet Kaiser-Wilhelms-Land eller Papua. 

Som Kant, meinte Husserl at folke­slag utan skrift­språk ikkje hadde ei his­torie. «Ein papu­anar har eigent­leg ingen bio­grafi og ein papu­anar­stamme inga livsh­istorie, inga for­teljing om historia til sitt eige folk» (Husserl, 1993: 57). Samfunn der mytar spelte ei av­gjer­ande rolle, skilde ikkje­ mellom verda basert på myt­ane dei sjølve har skapt og verda slik ho faktisk er.

Magi og overtru

Opp­fat­ninga om dei store skil­nadene i tanke­gangen mellom folk som levde i små sam­funn utan skrift­språk og euro­pearar, skapte nye for­dommar og heldt gamle lev­ande. Den franske antro­po­logen Lucien Lévy-Bruhl brev­veksla med Husserl. Ein av ide­ane hans var at primi­tive folk lét seg leie av draumar. Dei skilde ikkje mellom draum og røyn­dom, mel­lom det lev­ande og det daude. Skil­nadene i måten ulike sam­funn var organi­sert på, kunne for­klare skil­nader i verds­opp­fatning. Ikkje­europeiske sam­funn hadde ut­vikla ei tenk­ing som var fram­and for vest­leg logikk. Dei var før­log­iske, og festa meir lit til hugsen enn til for­nuft og argu­menta­sjon. Dei hadde inga evne til å nytte seg av rasjo­nelle om­grep, men heldt seg til magi og over­tru. Dei levde i ei verd utan rørsle, utan for­stå­ing av ut­vikling over tid og dermed utan historie. Folk som vaks opp i primi­tive sam­funn vart slavar av vane­tenking. Kollek­tivet heldt den ein­skilde nede. Individu­ell tenk­ing er noko berre mod­erne, sivili­serte sam­funn kjenner til (Lévy-Bruhl, 1923). Slike tankar kjende Husserl seg att i. I lang tid hadde slike idear prega tenk­inga til mange intel­lektu­elle og gjeve dei eit snev­ert syn på verda. Spør­smål om kor­leis ting heng saman, kvi­for det finst liv og ikkje berre ingen­ting har vorte drøfta i alle kultur­ar, ikkje berre i Europa. Mytar er sym­bolske for­klar­ingar. Det er ikkje slik at det må gå ei ut­vik­ling frå det ir­rasjo­nelle til det rasjo­nelle, frå mytar til kunn­skap. Myte­forklar­ingar er rasjo­nelle dei óg. I kines­iske, indiske og indi­anske sam­funn ut­vikla det seg filo­sofiske disk­usjonar. Filo­sofien er ikkje eit gresk på­funn og langt mindre eit gresk på­funn aleine. Stag­nasjon og ned­gang i mus­limske sam­funn og kol­laps­en for dei store indi­anske stats­systema førde til stans i ut­vikling av filo­sofiske problem­stil­lingar. Slik kunne Hegel hevde at Middel­havet var «sjølve dreie­punktet i verds­historia». Han kunne på­stå Europa var det abso­lutte målet for his­toria, «jordas navle». «Den verke­lege skode­plassen for his­toria er der­for den tempe­rerte sona, og fak­tisk, den nord­lege halv­delen av ho» (Hegel, 1997: 121). I røynda var dette ein sjølv­god og ein­sidig filo­sofi, inga all­menn verds­forstå­ing. Dei fleste kultur­ar vil kunne meine at deira filo­sofi er den beste. Berre den euro­sent­riske ver­sjonen er gjort gjeld­ande over heile kloten, som ein­aste uni­vers­elle for­stå­ings­form. Det er denne for­stå­inga Husserl frykta skulle verte svekt av den ånde­lege krisa i Europa. Sør­ameri­kanske filo­sofar som Enrique Dussel gjer det klart at herre­dømmet til euro­pear­ane etter koloni­seringa av Amerika gjorde det mog­leg å fram­stille europeisk filo­sofi som filo­sofien for heile verda. Dussel meiner for­nufta, slik ho kjem fram i opp­lys­ing­pro­sjektet, er grunn­lagt på feil­aktige føre­stil­lingar. Europa er ikkje den mest ut­vikla sivil­isa­sjonen ein kan tenke seg. Vegen som Europa har følgt er ikkje auto­matisk eit mønster alle andre må følgje (Dussel, 1993).

Universell rasjonalitet

Filo­sofen Jan Patočka organi­serte kon­gressen i Praha der Husserl i 1935 la fram ideane om euro­pei­sering av alle sivil­isa­sjonar. Patočka er ikkje samd med Husserl i alt. Eit enda meir domi­ner­ande Europa ville gjere «for­bann­inga til den euro­peiske ånda» enda tyngre å bere. Han meinte uni­versell euro­peisk rasjo­nalitet ikkje ville betre situa­sjon­en, men føre til «massiv under­trykking og øyde­legging av liv». Ei ytter­legare euro­pei­sering rommar om­fatt­ande farar, «noko den aller ny­aste europe­iske historia er eit vel­tal­ande døme på» (Patočka, 1990: 211). Patočka går mot den ukritiske hyl­linga av vit­skape­leg rasjo­nal­isme. Det Husserl gjer, seier han, er å skape det euro­peiske om til noko som står over alt anna «av til­synel­atande ‘objektive’ år­sakar, ut frå ein ‘allmenn rasjonal­itet’». Trua på all gyld­ige euro­peiske prin­sipp er «naive føre­stil­lingar som ikkje er be­viste» (Patočka, 1994: 257). Sams­tundes går Patočka god for ideen om nasjon­ar utan historie. Historia krev at men­nesket må nå eit sæ­rskilt nivå i ut­viklinga. Han er samd med Husserl i at men­nesket først vart til i dei greske by­statane. Det tid­leg­are verds­biletet, prega av for­dommar og illu­sjonar, vert no knust til bitar, «sam­funnets støtter rystes like vold­somt som tradi­sjoner og myter» (Patočka, 1979: 63). Slik får ikkje berre «Vestens historie», men «his­torien over­hodet» ein «virke­lig ver­dig be­gynnelse». Europa vert til noko opp­høgd over alt anna. «Den euro­peiske kultur og sivilisa­sjon er all­menngyldig, mens alle andre kulturer forb­lir rent partikulære, om de er aldri så interes­sante» (Patočka, 1979: 69–70). Slik gløymer Patočka at han sjølv var krit­isk til massiv europeisering. 

Den finske filo­sofen Miettinen meiner det er mog­leg med sam­funns­messig kritikk på grunn­lag av ei alt­om­fatt­ande uni­vers­ell historie. Dei som er usamde i dette, må tru vi ikkje kan lære noko av his­toria, eller at all lær­ing stran­dar på dår­lege føre­døme. Historiske forteljingar «er naud­synte for å unngå at det som er i auge­blinken skal stå fram som noko e­vig. Dei er naud­synte for å vise at no­tida er av­hengig av og står i for­hold til for­tida.» Så­leis er det ikkje slik at «dei store fortel­jing­ane» inne­ber å under­kaste seg euro­pe­arane som dei ein­aste rette for­valtar­ane av fornuft og logisk tenking. Miettinen seier Husserl står for «ei udog­matisk til­nærming til historisk ut­vikling» og «ut­fordrar deter­min­istiske og ein­dimensjonale» syns­punkt (Miettinen, 2013: 320–321). Husserl gjer ideen om det universelle til noko ein skal for­stå som ei «opp­gåve og ikkje som ei læresetning» (Miettinen, 2013: 379). Målet er ikkje eit stand­punkt som skal verte til­eigna ein gong for alle. Slik Husserl oppfattar det universelle, dreier dette seg «om opp­gåver som aldri har ein ende» (Husserl, 1970: 274). Når han vil europeisere verda, er det altså ikkje for å lov­prise den sær­skilde poli­tiske og histor­iske ut­vik­linga som har funne stad i Europa etter opp­lysings­tida.

Tvitydig uni­versal­isme

Det kan verke forvirrande at Husserl for­svarer den europeiske føre­stillinga om det rasjon­elle sam­stundes med at han kriti­serer for­nufts­om­grepet til opp­lysings­tida. Det er ikkje van­leg å lage ein skil­nad her. Men det er nett det Husserl gjer. Han skil mellom den mod­erne og den gamle greske opp­fat­ninga av det uni­vers­elle. Gresk filosofi dreide seg ikkje om på­standar, om­grep eller sanningar. Det moderne synet tek ut­gang­spunkt i teori­ane om all­menne natur­lover slik dei vart ut­vikla i opplysings­tida. For Husserl låg krisa i den euro­peiske for­nufta i at det ikkje lenger vart spurd om kvar denne for­nufta kom frå. I det greske synet er det uni­vers­elle eit om­grep for å for­stå noko på grunn­lag av ei felles evne til for­nuft. Det uni­vers­elle vert ei evig­var­ande hand­ling, ei opp­gåve som aldri vert ende­leg løyst. Den europeiske krisa er ikkje noko uunn­gå­eleg og lag­nads­fullt. Ho er eit resul­tat av at opplysings­tida fekk for­nufta på av­vegar. 

Opp­lysings­ideala fram­stil­ler for­nufta som noko ein­sidig, som ei mek­anisk følgje av framg­angen for mod­erne vit­skap. Måten opp­lys­ings­tida fram­stilte det rasjo­nelle på «var eit om­greps­messig mis­tak». Med opp­lys­ings­tida ut­vikla det seg eit trugs­mål mot sjølve grunn­laget for den euro­peiske for­nufta. Dei som berre viser til ei for­nuft som gløymer det ein ikkje kan måle, er ikkje for­nuftige. Husserl meiner for­nufta slik ho vart fram­stilt etter opp­lys­ings­tida fak­tisk ikkje var for­nuft, men ufor­nuft. Det skjedde eit brot med det rasjo­nelle. For å fri seg frå denne krisa måtte ein finne til­bake til den gamle føre­stil­linga om for­nufta, ei føre­stil­ling som ikkje var ein­sidig og instru­ment­ell. Fram­gangen for vit­skapen hadde ført til ein «opp­lysings­mani», ei trang­synt dyrk­ing av mål­bar kunn­skap. Som motvekt til denne for­flata opp­lysings­dyrkinga vil Husserl re­hab­ili­tere for­nufta. Han vil redde æra til for­nufta ved å fjerne den misfor­ståtte trua på den den tal­fiks­erte naive rasjonal­ismen. Husserl seier at denne objekt­ivist­iske naiv­iteten ikkje er noko vil­kår­leg. Den tek­niske vit­skap­lege fram­gangs­måten hadde gjort metoden vik­tig­are enn inn­haldet. Historia vert borte i be­geist­ringa over mål­bare resul­tat. For­nufta kastar fornufta ut i ei krise. Resul­tatet vert ufornuft. 

Denne ufor­nufta har prega euro­peisk tenk­ing sidan renes­sansen. Det er ei ufornuft som vert for­veksla med rasjo­nalitet. Ho er høgt, men ufor­tent verd­sett. Husserl meinte «rasjo­nal­ismen til opp­lysingstida var eit mis­tak» (Husserl, 1970: 290). Årsaka til at den rasjo­nelle for­ståinga braut saman «ligg ikkje i rasjo­nal­ismen i seg sjølv, men berre i at han er gjort om til noko ut­vend­ig og over­flat­isk» (Husserl, 1970: 299). Husserl meiner før­vit­skap­lege kulturar og primi­tive sam­funn låste seg fast i om­grep om at alt må ha ein ende. Dei er prega av ei «mytisk-religiøs hald­ning». (Husserl, 1970: 283). Berre den vest­lege tenk­inga frå tida før opp­lysings­ide­ala gjorde det mog­leg for ein­skild­per­sonar å heve seg over verda slik ho var fram­stilt for dei. For­nufta slik ho hadde ut­vikla seg etter gresk mønster, var eit vil­kår for all men­neske­leg ut­vikling. «Etter den gode gamle def­ini­sjonen er men­nesket eit for­nuftig vesen», sa Husserl. «I ei slik vid tyd­ing er også papu­an­aren eit men­neske og ikkje et dyr. Han har eit for­mål med det han gjer og hand­lar etter­tenk­samt etter å ha vur­dert dei prak­tiske ut­veg­ane.» Husserl held fram med å hevde at på same vis «som mennesket og altså jam­vel papuan­aren tyder eit nytt stadium i dyre­naturen, inne­ber filo­sofisk fornuft eit nytt stadium i men­neske­natur­en» (Husserl, 1970: 290). Eit slikt nivå hadde papu­anar­ane enno ikkje nådd. Prob­lemet er at Husserl sår tvil om papu­anar­ane nokon gong kan nå dette nivå­et. Ved å stenge primi­tive folke­slag ute frå men­neske­slekta, viser den euro­peiske human­ismen kor snever han er. Han er ikkje uni­vers­ell, men prov­ins­iell. Det vert eit ekko av det Hegel sa om at det «eigent­lege Afrika» ikkje høyr­er med til hist­oria (Hegel, 2001: 117). Det er til lita trøyst at Husserl meiner opp­lysings­ide­alet i enda større grad er med på å halde nede kunn­skap frå andre kulturar. Miettinen ved­går at Husserl var «ufor­siktig i ut­segn­ene om det opp­lagt normative ved den euro­peiske kul­turen». Han vil like­vel nytte Husserl for å bryte med den glo­bale under­trykk­inga. «Der­som kin­esiske, ind­iske eller viet­nam­esiske ar­beidarar fekk til­gang til det same løns­nivået og dei same trygg­ings­reg­lane som den vest­lege verda, ville den struk­tur­elle asymme­trien som er driv­krafta i den kapital­ist­iske ekspan­sjonen, og der­med produk­sjon av meir­verdi, for­svinne» (Miettinen, 2013: 377). Det euro­sent­riske verds­biletet er ikkje mindre på­treng­ande i den glo­bal­iserte drakta. Miettinen opp­fattar den vest­lege modern­iteten som eit mål alle land må streve etter. Berre ved å la euro­peiske ideal leie dei, kan fatt­ige land finne løys­inga på uføret sitt.  

Uklanderlege Europa

Det «universelle er ei filosofisk nyvinning som berre oppstod i Europa», seier filosofen Rodolphe Gasché. Han meiner det er naud­synt å halde på Europa som «eit om­grep om uni­versali­tet der gjest­fri­dom over­for fram­ande er heilt av­gjer­ande». Mellom «Europa og det uni­vers­elle er det eit uløyse­leg band». Om ein ikkje er samd i dette, har ein ingen for­stand på hist­oria (Gasché, 2009: 341–42). På same tid som EU føre­budde nye pol­iti­aksjonar for å hindre folk frå andre verds­delar tilgang til unions­om­rådet, vert stadig Europa fram­heva som alter­na­tivet til bar­bariet. hev­dar filo­sofen. Over­alt ellers i verda hind­rar tradi­sjonar ein­skild­men­nesket i å ut­falde seg. Gasché tek av­stand frå dei som kriti­serer ut­segn­ene til Husserl om at det er noko heilt spesi­elt ved euro­pearane. Desse ytring­ane er ikkje «ut­trykk for euro­peisk arro­ganse». Om vi les dei i saman­heng, «seier dei berre at den ‘uni­verselle’ til­trekkinga som Europa har» er ein ver­knad av den sær­merkte «ånde­lege forma» som kjenne­teik­ner Europa. Gasché ser ikkje at euro­pei­ser­ing kan ha noko med koloni­sering å gjere. «Der­som ‘Europa’ tyder å over­skride eigne vanar og tradi­sjonar og der­med strekke seg mot det som er uni­vers­elt for men­neska, kan det i så fall berre vere snakk om sjølv-europ­ei­sering» (Gasché, 2009: 353). Jamvel det Husserl seier om rom­folket har han for­ståing for. Grunnen til at Husserl ikkje har plass til eski­moar og sig­øynar­ar i Europa, «kjem rett og slett av at Husserl ser for seg ‘Europa’ som eit livs­pro­sjekt knytt til sær­skilde opp­gåver heldt oppe av sær­skilde institu­sjonar». Kom­men­tar­ane kan nok fram­stå upas­sande, dersom ein ikkje freistar å for­stå dei. Det er nem­leg berre dei eskimo­ane og indi­anar­ane som vert viste fram som attrak­sjon­ar på sir­kus og men­neske­lege ut­stil­lingar Husserl ikkje har plass til, seier Gasché. Slike ein­skild­indi­vid «bi­drar ikkje ak­tivt og skap­ande til å verke­leg­gjere den grunn­legg­jande ide­en om Europa». Når det gjeld rom­folk, er det dei sjølve som stenger seg ute «frå den opp­gåva Europa har sett seg». Dei er ikkje vil­lige til å «ta del i dei kultu­relle og ut­dan­nings­mes­sige institu­sjon­ane som Europa nyttar seg av for å reali­sere ide­en sin» (Gasché, 2009: 352). Husserl kriti­serer det inn­snevra for­nufts­om­grepet som vart skapt av opp­lys­ings­tida. Like­vel endar han opp med å seie at alle andre må rette seg etter europear­ane. Euro­pear­ane er også for han fød­sels­hjelpar­ane for den men­neske­lege ånda. Berre i Europa er det eit mål at men­neska skulle ta del i ein evig pros­ess for å skape frie nasjo­nar og indi­vid. Først når den euro­pe­iske ånda og skapar­krafta vert verk­sam over­alt i verda, vil heile men­neske­slekta få dei same vil­kåra. Heller ikkje Husserl ser for seg at ideen om det «uni­vers­elle», drag­ninga mot det som er fel­les for alle og der­for sant, er ei tvangs­trøye som hind­rar fleir­tydig for­ståing. Han ser ikkje at euro­peisk kultur­arv også utan den sjølv­gode opp­lysings­filo­sofien er prega av fram­and­frykt og et­nisk reins­ing. Han nektar for at mus­limsk og ind­isk filo­sofi for­tener ein plass mel­lom dei skik­ke­lege filo­sof­iske tenke­måt­ane. Freist­naden på å gjere euro­peiske for­ståings­former domi­ner­ande over heile kloten, fører til provins­iali­sering i synet på kultur­ut­viklinga. I staden for å eks­port­ere enda meir ide­ologi om det stor­slått euro­peiske, kunne euro­pear­ane vedgå at dei ikkje har eine­rett på for­nuft i tenk­inga. Det største trugs­målet mot Europa er ikkje kaos og mang­lande ein­skap i verds­opp­fatninga. Det største trugs­målet er den euro­peiske stor­manns­gal­skapen.

Torbjørn Kalberg,

sosiolog, tokalb@ broadpark. no


Om forfatteren 

Torbjørn Kalberg (f.1944) er sosiolog og har m.a. skrive om euro­peiske for­dommar, Sosiologisk Årbok (2010), om utreinskinga av muslimar i det katolske Spania, Syn og Segn (2012) og om negerlandsbyar og moderne utviklings­teori, Materialisten (2014). Han har og skrive om Max Weber og trugsmålet frå aust, Kirke og Kultur (2015). E-post: tokalb@icloud.com

Referansar

Dussel, E. (1993) ’Eurocentrism and Modernity. Introduction to the Frankfurt Lectures. The Postmodernism Debate in Latin America’. Boundary 2, (20)3. Gasché, R. (2009) Europe, or the Infinite Task. A Study of a Philosophical Concept. Stanford: Stanford University Press. Hegel, G. F. (1997) ‘Race, History and Imperialism’. I E. C. Eze (red.), Race and the Enlightenment: A Reader. Oxford: Blackwell. Hegel, G. F. (2001) The Philosophy of History. Ontario: Batoche Books. Husserl, E. (1970) The Crisis of European Sciences and Transcendental Philosophy. Evanston: Northwestern University Press. Husserl, E. (1993) Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Kant, I. (1780) ’Entwürfe zu dem Colleg über Anthropologie’. I Akademieausgabe von Immanuel Kants Gesammelten Werken. Handschriftlicher Nachlass, Anthropologie. 15. Henta frå http://www.korpora.org/Kant/aa15/ (23.11.14). Kant, I. (1785) ’Recensionen von J.G. Herders Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit’. Theil 1. 2. I Akademieausgabe von Immanuel Kants Gesammelten Werken. Abhandlungen nach 1781. 8. http://www.korpora.org/Kant/aa08/ Kant, I. (1786) ’Mutmaßlicher Anfang der Menschengeschichte’. I Akademieausgabe von Immanuel Kants Gesammelten Werken. Abhandlungen nach 1781. 8. http://www.korpora.org/Kant/aa08/ Lévy-Bruhl, L. (1923) Primitive Mentality. London: Macmillan. Miettinen, T. (2013) The Idea of Europe in Husserl’s Phenomenology: A Study in Generativity and Historicity. Helsingfors: Helsingfors Universitet, Humanistiska fakulteten. Mommsen, W. J. (1990) Max Weber and German Politics 1890–1920. London: University of Chicago Press. Münsterberg, H. (1915) The Peace and America. New York: Appleton. Patočka, J. (1979) Kjetterske studier i historiens filosofi. Oslo: Tanum. Patočka, J. (1990) Liberté et sacrifice: Ecrits politiques. Grenoble: Editions Jerome Millon. Patočka, J. (1994) ’Die Selbstbesinnung Europas’. I Perspektiven der Philosophie 20: 241–274. Valery, P. (1948) Europas åndelige krise. Oslo: Cappelen

Kommentarer